زمینه های اجتماعی ظهور بابیت و بهاییت
زمان کنونی: ۶-۱-۱۳۹۸, ۰۲:۳۸ صبح
کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: mojtabamax
آخرین ارسال: mojtabamax
پاسخ:
بازدید: 1191

ارسال پاسخ 
زمینه های اجتماعی ظهور بابیت و بهاییت
۷-۱۰-۱۳۹۳, ۱۱:۲۱ صبح
ارسال: #1
زمینه های اجتماعی ظهور بابیت و بهاییت
یکی از موضوعاتی که در طول تحقیق درمورد چگونگی به وجود آمدن فرقه های بابیه و بهاییه به آن برخورد میکنیم ، موضوع علل و زمینه های اجتماعی بروز این نوع اندیشه هاست.


با نگاهی گذرا به تاریخ ظهور اندیشه ی بابیت و به دنبال آن بهاییت و بررسی حکومت و دولت های مقارن با آن ، به این مطلب می رسیم که بابیت و بهاییت درست در مقاطعی به وجود آمده و رشد کردند که شکاف بین دولت و مردم زیاد بوده است ، به عبارت دیگر زمانی که مردم از حکومت ها ناراضی باشند و مسائلی مانند مشکلات اقتصادی و ضعف فرهنگی و … بر مردم فشار آورد ، جامعه ضربه پذیر تر است و متقابلا مردم هم خیلی راحت تر فریب اندیشه هایی مانند بابیت و بهاییت را می خورند.


به خصوص اگر جنبش هایی مانند بابیه در مقابل دولت ها نیز بایستند و خود را در کنار مردم نشان دهند ، چنانچه در عصر حاضر هم این مسئله قابل مشاهده است ، حمایت مستقیم بهاییان از معترضان سال ۸۸ نمونه ای آشکار از تاکتیک همیشگی آنها یعنی مردمی نشان دادن خود بود ، این تاکتیک حتی در اوایل بروز این جریان در دوران قاجار نیز از سوی آنان دنبال می شد.


در دوران فتحعلی شاه ضعف دولت و حکومت که در جنگ های بین ایران و روسیه آشکار شده بود تا حدودی زمینه را برای گرایش مردم به اندیشه های افراطی در مورد امام عصر(عج) فراهم ساخت و در دوران محمد شاه قاجار به علت گرایش خود او و صدر اعظمش به نوعی تصوف ، این زمینه تشدید شد.


علی محمد باب نیز با تبلیغ علیه دولت توانست خیلی بیشتر از دیگر مدعیان مهدویت پیرو و مرید جمع کند ، پس می توان گفت نارضایتی مردم از دولت و اشتباهات سیاسی و اقتصادی دولت نقش موثری در رشد بابیت داشت.
در زمان فتحعلی شاه جنگ با روسیه و شکست در مقابل آن ، عقد قراردادهایی مانند ترکمنچای و گلستان و از دست رفتن بخش های وسیعی از خاک ایران ، عیاشی ها و مخارج های بسیار زیاد حرمسرا ها و رشوه گیری های بی حد و اندازه دولت از استعمار گران خارجی و … ایران را تبدیل به بازیچه ای برای حکمرانان ، درباریان و شاهزادگان کرده بود ، ملت در وضعیت اسف باری به سر می برد ، مردم از لحاظ اقتصادی در ورشکستی و فقر کامل به سر می بردند ، بیماری ها در حال گسترش بود و کوتاه سخن آنکه همه چیز فراهم بود برای اینکه مردم به سمت آرمان هایی همچون ظهور میل بیشتری پیدا کنند و اینجا بود که اندیشه هایی مانند بابیت از این فرصت سوء استفاده کرد و از یک سو با تبلیغ علیه دولت و از سوی دیگر با تکیه بر مسائلی مانند مهدویت وجود نحس خود را نهادینه کرد.


این مسئله امروزه در کشورهایی مانند عراق ، افغانستان و سوریه … که سختی های زیادی را متحمل شدند ، اتفاق افتاده است ، طبق نظر سنجی های موسسه گالوپ ، بالای ۷۰ درصد شیعیان این کشورها معتقدند که ظهور مهدی(عج) در زمان حیات شان رخ خواهد داد. موضوعی که مردم ایران در دوران قاجار نیز آن را تجربه کردند.
به عبارتی ساده تر هرچه که ظلم و تبعیذ و بی عدالتی بیشتر شود انسان ها اعتقادشان به ظهور منجی راسخ تر و جدی تر میشود و در نتیجه خیلی بیشتر از قبل خواهان ظهور منجی هستند. این نکته ای بود که علی محمد باب از آن سوء استفاده را کرد و از احساسات و اعتقادات مذهبی مردم زمان قاجار در جهت خواسته های سیاسی رهبران خود بهره برد.


اکثر مورخان دوران قاجار را یکی از سیاهترین و تیره ترین دوران های ایران می دانند و همه آنان بر این نکته اجماع دارند که پشت سر اکثر این نابه سامانی ها استعمار انگلیس و روسیه بود. این فرضیه زمانی قطعیت پیدا می کند که رد پای انگلیس و روسیه را در به وجود آمدن فتنه بابیت مشاهده کنیم.


علی محمد باب موسس فرقه ی بابیه از یک سو با جبهه گیری در مقابل دولت و از سویی با جبهه گیری در مقابل روحانیت سعی در رهبر کردن جریانی مستقل و البته وابسته به استعمار را داشت وی با انتقاد از ظلم و بی عدالتی در مقابل دولت می ایستاد و با باب معرفی کردن خود روحانیت را می کوبید و اینگونه بود که هم توانست از نظر سیاسی مردم را جذب کند و هم از طریق اعتقادی.


نمونه ی امروزی آن جریان المهدیین در عراق است ، رهبر این جریان منحرف مهدویت ادعا کرده که اولا یمانی موعود است و ثانیا با ۵ نسل اختلاف فرزند مهدی(عج) است و علاوه بر آن وصی امام عصر(عج) نیز هست ، او از طرفی با موضع گیری در مقابل علمای شیعه و از طرفی دیگر با موضع انتقادی نسبت به رژیم سابق عراق و مظلوم نمایی در این مورد که توسط سربازان آمریکایی نیز تحت فشار است ، از اوضاع نابه سامان عراق سوء استفاده کرد و علاوه بر اینکه مقابل رژیم بعث ، غرب و علمای شیعی قم و نجف موضع گیری میکرد ، خود را وسیله رسیدن مسلمانان به آرمان ظهور مهدی(عج) معرفی کرد و بدین صورت نسخه ی بروز و عراقی جریان بابیت را پیاده کرد.


در واقع شرایط اجتماعی ظهور فرقه های کاذب ،چه در ایران و چه در عراق و چه یکی دو قرن پیش و یا زمان حال یکی ست.

امضای mojtabamax
وبگاه مطالعاتی کوثر

مشاهده وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط منم گدای فاطمه...
ارسال پاسخ 


پیام‌های این موضوع
زمینه های اجتماعی ظهور بابیت و بهاییت - mojtabamax - ۷-۱۰-۱۳۹۳ ۱۱:۲۱ صبح

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان

POWERED BY MyBB, © 1390-1398 گروه پیروان موعود
پشتیبانی و توسعه SaneCity