تحلیل اسطوره
زمان کنونی: ۱۲-۲-۱۳۹۸, ۱۲:۴۶ عصر
کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: mahdy30na
آخرین ارسال: mahdy30na
پاسخ: 3
بازدید: 3597

ارسال پاسخ 
تحلیل اسطوره
۱۲-۷-۱۳۹۱, ۰۸:۰۵ عصر
ارسال: #1
تحلیل اسطوره
نویسنده: ژولین ری یس Jolien Ries
مترجم: میرچا الیاده





نگاهی به آثار میرچا الیاده

جستجوی روش
روش پژوهشی ژرژ دومیزیل که به کشف شایان اعتنای الهیات کهن گرا و ایدئولوژی سه بخشی هندو اروپائیان باستان انجامید، برای الیاده، گیرایی ای افسون کننده داشت. الیاده همانند دومزیل، اهمیت جستجوی ساختارها و ساز و کارها و تعادلهایی (را که مؤلفه ها و عناصر سازنده درونی الهیات و اساطیر و آئین ها و ایدئولوژی اقوام مختلف اند)، در مقوله تاریخ ادیان، دریافت و در این پژوهش ها و نیز از طریق حوادث گاه دردناک زندگی اش، سرانجام به کشف دوگونه آدم رسید: یکی انسان دینورز (homo religious) با حال و هوایی روحانی که به واقعیتی مطلق و قداست، اعتقاد دارد و بنابراین هستی و زندگانی اش در جهان، دارای کیفیت خاصی است، و دیگری، انسان بی دین که عالم متعال یا برین را باور ندارد و بنابراین در اینکه وجود معنایی داشته باشد، شک می کند. این چنین الیاده راهش را یافت که می تواند به شرح زیر تعریفش کرد: مورخ ادیان باید روشن کند که واقعیات دینی چیستند و از چه چیز حکایت دارند. رساله در تاریخ ادیان که با مقدمه ژرژ دومزیل در 1949 به چاپ رسید، ضرورت روش و پژوهشی نو در مقولات قداست و رمز و نیز انسجام درونی پدیده های دینی را اثبات کرد. این آزمون، کاری بود کارستان.
الیاده از راه تحقیق و تفحص در اندیشه و وجدان انسان دینورز، به اقوام فاقد کتابت و آثار مکتوب، علاقه مند شد. در این مرحله از تحقیقاتش، در سال 1950، یونگ را شناخت و دریافت که بسیاری از تفسیرهای او و یونگ، همانندند. الیاده چون یونگ، از اهمیت صور مثالی به شگفت آمد و بر اساس این واقعیت، راهی نو در تحقیق گشود و قاطعانه در همان طریق گام برداشت یعنی کوشید تا امر متعال را در وجدان بشر، شناسایی کند و بدین منظور سعی اش همه این بود و هست که چیزی را که در نظرش، ابرخود آگاهی است از توده ناخودآگاهی، سوا کند. این کوشش، موجب اهتمام قاطعانه الیاده به پژوهش در عالم قداست و اسطوره و رمز بوده است، و یقین دارد که پدیدارهای عدیده تاریخی-دینی بشریت، تظاهرات و تجلیات بینهایت گوناگون چند تجربه دینی اساسی اند.
الیاده پس از آن که در 1956، استاد دانشگاه شیکاگو شد، توانست تمام وقتش را به این تحقیق اختصاص دهد و معلوم دارد که تاریخ ادیان-که به زعمش، رشته علمی کامل و جامعی است-مقدر است که در حیات فرهنگی امروزه روز، نقش طراز اولی ایفا کند.

ادامه دارد ...

امضای mahdy30na
[تصویر:  do.php?img=4182]
مشاهده وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط neturei karta ، mahdi_t ، تمام سایبری ، ANTI MASON ، PeYROVaN
۷-۱۶-۱۳۹۲, ۰۴:۱۲ عصر
ارسال: #2
RE: تحلیل اسطوره
بسم الله الرحمن الرحیم
تاریخ
هر تجربه دینی، در زمینه فرهنگی و جامعه شناختی معینی، به وقوع می پیوندد؛ هر پدیده دینی، پدیده ای تاریخی است. بنابراین در تاریخ ادیان، نخستین گامی که باید برداشت، شناسایی تاریخ است. یعنی نخست باید تاریخ اشکال و صورتهای دینی و زمینه اجتماعی و اقتصادی و سیاسی هر یک را معلوم کرد. در نظر الیاده، مهم ترین منابع مستند، از یک سو، ادیان بزرگ آسیایی اند و از سوی دیگر، فرهنگ های اقوام فاقد کتابت و آثار مکتوب. بنابراین اسناد و مدارکی که شرق شناسان و مورخان و قوم شناسان گرد آورده اند، ضروری و لازم اند. اما این اسناد ناهمگن اند چون شامل متون و یادمان ها و کتیبه ها و سنن شفاهی و آداب و رسومی می شوند که از محیط های بس مختلف، فراهم آمده اند. از این رو به سبب این ناهمگنی مواد و مصالح از لحاظ تاریخی و ساختاری، لازم است که روش نقادی (کارآمدی) وضع و به کار گرفته شود. وانگهی باید دانست که هر سند، فی نفسه، نوعی خاص از قداست را آفتابی می کند و بنابراین خود، مظهر قداست است. این مظهر قداست، سند تاریخی حقیقی ایست که البته باید در متن و زمینه مخصوص بدان، جایش داد و دریافتش، زیرا هر تجربه دینی در قالب تاریخی معینی، به ظهور می پیوندد و آموخته و منتقل می شود. پدیده دینی خالص و ناب، وجود ندارد. هر پدیده دینی، واقعه ای از تاریخ بشر است. بنابراین مورخ ادیان، نخست باید تاریخ دان باشد.

پدیدار شناسی
دومین اقدام، پدیدار شناسی است. الیاده بر اساس این اصل علم جدید مشعر بر اینکه «مقیاس (سنجش) است که پدیده را می آفریند»، مقیاس دینی را برای مطالعه هر پدیده دینی، لازم می داند، چون معتقد است که پدیده دینی به سبب خصلت قدسی اش، تحویل پذیر به هیچ پدیده دیگر نیست و بنابراین سعی در تعریفش به کمک روان شناسی و جامعه شناسی و زبان شناسی، به خطا رفتن در روش شناسی است؛ پدیده دینی را باید با همان کیفیت خاصش که قداست است، دریافت و اگر لازم باشد که پیچیدگی امور دینی و ساختارهای اساسی و تنوع حلقه های فرهنگی خاستگاه آنها، مورد مطالعه قرار گیرد، باید میدان پژوهش را بیش از پیش گسترش داد به نحوی که خاصه پدیده های کهن گرا و ابتدایی را در بر گیرد. زیرا اگر خداشناسی ممکن است به ادیان تاریخی منحصر و محدود شود، تاریخ ادیان باید بررسی و مطالعه بیشترین امور و واقعیات دینی را، حتی الامکان، شامل گردد. در اینجا م. الیاده خطر دیدگاه تکامل گرا (evolutionniste) را خاطرنشان می کند که معتقد است حیات دینی با اشکال ابتدایی و ساده دینی آغاز می شود و با تکامل، از سادگی به پیچیدگی می رسد. بنابراین مورخ ادیان، به جای آنکه، ادیان اقوام فاقد کتابت را خواه اندیشه مذهبی ابتدایی ای بداند که قرین به عهد آغاز مطلق دیانت است و خواه دیانتی در حال انحطاط و تنزل در قیاس با موقعیت ابتدایی ای که آرمانی تلقی می شود، باید بکوشد تا تاریخ مقدس این اقوام را که در نظرشان، کارهای اساطیری و سازنده و آفریننده در آغاز همه چیز، بنیانگذار تمدن و نهادهایشان بوده اند و بدینگونه به هستی انسان معنی بخشیده اند، دریابد.
الیاده در تعریف پدیده دینی، واژه ای به کار می برد که در نظرش، رسا و مناسب است: تجلی قداست (hierophanie) هر پدیده دینی، تجلی گاه قداست است یعنی در حکم مظهر قداست است. پدیده دینی یا مجلای قداست، «همواره یک چیز است یعنی چیزی اسرارآمیز است که همانا تجلی چیز «کاملاً متفاوت» است، تجلی واقعیتی که به جهان مان تعلق ندارد، در چیزهایی که جزء لاینفک جهان «طبیعی» و «ناسوتی» مایند».(1) قداست به مثابه واقعیتی حاکی از واقعیتی متعلق به نظامی جز نظام طبیعت، ظاهر می شود. معهذا به صورتی خالص و ناب رخ نمی نماید، بلکه به وساطت موجودات و اشیایی آشکار می گردد که همان می مانند که هستند و در محیط طبیعی شان انبازند و با اینهمه چیز دیگری می شوند. بدینگونه موجودی که قداست در او به ظهور می رسد (شمن یا کشیش و کاهن)، انسان است و انسان می ماند، و معهذا، به نظر کسی که قداست بر وی آشکار می گردد، این واقعیت بلافصل وجود یا شیئی که مجلای قداست می شود، در تماس با واقعیت فوق طبیعی، تبدل مزاج می یابد. این، معنای اصلی و اساسی تجربه دینی است. بنا به نظر الیاده، در هر تجلی قداست، سه عنصر تشخیص باید داد: شیء طبیعی که همچنان در محیط متعارف و معمولی اش باقی ماند و همواره جزئی از آن محسوب می شود؛ واقعیت نامرئی یا چیزی «کاملاً متفاوت» که همان معنایی است که آشکار می گردد؛ واسطه یا میانجی یعنی چیزی طبیعی که ساحتی نو یافته یعنی قدسی شده است. این قداست، شیئی (طبیعی و معمولی) را مظهر و مجلای «چیزی کاملاً متفاوت» می کند. نقش پدیدارشناسی، فهم جوهر و ساختارهای پدیده های دینی و تفسیر معنای هر تجلی قداست و سپس عیان ساختن محتوای کشف شده و معنای دینی است. «پدیداشناسان، به معانی مفاد دینی، توجه دارند»(2). الیاده نظریه پتازونی (pettazoni) را دربست قبول دارد که می گوید: «پدیدارشناسی دینی فهم دینی تاریخ است، یعنی ساخت دینی تاریخ»(3). بدینگونه پدیدارشناسی، ناهمزمانی (یا در زمانی: diachronie) هر صورت دینی را معلوم می دارد و معنایش را روشن می کند.
کار پدیدارشناسان در تاریخ ادیان، سعی در رمزگشایی معنای ژرف هر تجلی قداست است که کاریست میان پژوهش تاریخی از یک سو و پژوهش روان شناس و جامعه شناس و قوم شناس و فیلسوف و حکیم الهی از سوی دیگر. الیاده به عنوان پدیدارشناس، تاریخ ادیان را در مطالعه می گیرد زیرا پدیدارشناس است که «در باب واقعیت دینی، من حیث واقعیت دینی، بیشترین حرف معتبر را می زند»(4). در این اقدام باید ریخت شناسی و سنخ شناسی در تجلی قداست را تعریف کرد و ناهمزمانی اش را معلوم داشت و معنایش را روشن ساخت. چاپ و انتشار مجموعه Antaios با همکاری ارنست یونگر (Ernst Yunger) در دوازده جلد (1971-1960) که پژوهشی چند رشته ی در باب اسطوره و رمز است، با چنین چشم اندازی، صورت گرفته است.
ادامه دارد...

امضای mahdy30na
[تصویر:  do.php?img=4182]
مشاهده وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط mahdi_t ، ANTI MASON ، PeYROVaN
۱۲-۲۰-۱۳۹۲, ۰۹:۴۳ عصر
ارسال: #3
RE: تحلیل اسطوره
بسم الله الرحمن الرحیم
هرمنوتیک
الیاده پس از این پژوهش تاریخی و سنخ شناختی به توضیح و تفسیر معانی (هرمنوتیک) می پردازد که سومین اقدام اوست. پدیداشناس از پژوهش قیاسی که کاری منحصر به مفسّر معناست، خودداری می کند. مفسر معانی، بر اساس اسناد معتبری که پژوهش تاریخی فراهم آورده اند و پژوهشهای پدیدارشناختی، به درستی تفسیرشان کرده اند، باید برای روشن ساختن پیام و عرضه اش به صورتی جامع، به پژوهشی قیاسی و تطبیقی بپردازد. بنابراین منظور، کشف رمز پیام مستتر در واقعیات دینی است تا آنکه برای انسان امروزی، دریافتنی باشد. اگر پژوهشهای ریخت شناختی و سنخ شناختی، موجب شناسایی واقعیتی دینی می شوند، هرمنوتیک می کوشد تا معنای متعال واقعیات دینی را کشف کند. الیاده برای هرمنوتیک، مقامی در درجه اول اهمیت قائل است و این چیزیست که کمتر از همه، در تاریخ ادیان، بسط و گسترش یافته است. «تاریخ ادیان فقط با انجام دادن این کار (خاصه با کشف معنای اسناد دینی قابل فهم برای ذهن انسان مدرن) به وظیفه حقیقی فرهنگی اش، عمل خواهد کرد»(5). در نظر الیاده، تلفیق (سنتز) همانقدر علمی است که تحلیل (آنالیز). هدف تحلیل، فهم و تفسیر است. هدف هرمنوتیک برعکس، دگرگون سازی است بدین معنی که هرمنوتیک می کوشد تا انسان را تغییر دهد. هرمنوتیک با عیان ساختن معانی، ارزشهای نوینی می آفریند و کیفیت وجود را تغییرمی دهد و تأثیرش در خواننده، همانا بیدارشدن اوست، زیرا خواننده را با عوالم روحانی، مرتبط و آشنا می کند. ازینرو، به زعم الیاده، تاریخ ادیان می تواند انسان دوستی (اومانیسم) نوی باشد و با این دیدگاه است که با همکاری J.M.kitagawa و ch.M.long در 1961، نشریه بین المللی History of Religions را برای بررسی تطبیقی در تاریخ ادیان، بنیاد کرد.
الیاده به نقشی که مقدر است تاریخ ادیان در حیات فرهنگی دوران معاصر ایفا کند، چه با فهم ادیان کهن گرا و قوم شناختی و ادیان بزرگ بشریت و چه به سبب درک موقعیت های وجودی ای که انسان در طول تاریخش تجربه کرده است، توجه دارد. در 1969 این عبارات پرمعنی را نوشت: «مطالعه و بررسی تطبیقی ادیان، هرنقشی که در گذشته داشته است، در آینده ای نزدیک، برای حیات فرهنگی انسان، مهمترین نقش را خواهد داشت... زمان تاریخی ما، مجبورمان می کند که به مقابله هایی بپردازیم که پنجاه سال پیش حتی به ذهن خطور نمی کردند. از سویی، اقوام آسیایی، اخیراً پا به صحنه تاریخ نهاده اند، و از سوی دیگر، اقوام معروف به «بدوی» آماده می شوند که در افق «تاریخ بزرگ» ظاهر گردند، بدین معنی که می خواهند عاملان فعال تاریخ باشند و نه مردمی کارپذیر و منفعل، یعنی ایفاگر نقشی که تاکنون داشته اند»(6). الیاده، تاریخ ادیان به عنوان رشته ای جامع و شامل، را وسیله ای مطلوب برای تفهیم پدیده ماندگاری انسان دینورز (homo religiosus) و موقعیت وجودی اش می داند و نیز رشته ای انسان دوست (اومانیست) که قادر به گسترش افق فرهنگی غرب و نزدیک کردن فرهنگهای غربی و شرقی و قوم شناختی به یکدیگر است.
ادامه دارد...

امضای mahdy30na
[تصویر:  do.php?img=4182]
مشاهده وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط PeYROVaN ، ANTI MASON
ارسال پاسخ 


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان

POWERED BY MyBB, © 1390-1398 گروه پیروان موعود
پشتیبانی و توسعه SaneCity