سلسله مباحث ساخت قبور و بارگاه و بحث زیارت آن
زمان کنونی: ۹-۱۵-۱۳۹۸, ۱۲:۵۴ عصر
کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: mahdy30na
آخرین ارسال: mahdy30na
پاسخ: 1
بازدید: 1622

موضوع بسته شده 
سلسله مباحث ساخت قبور و بارگاه و بحث زیارت آن
۱۲-۲۲-۱۳۹۲, ۱۰:۴۱ عصر (آخرین ویرایش در این ارسال: ۱۲-۲۲-۱۳۹۲ ۱۰:۴۷ عصر، توسط mahdy30na.)
ارسال: #1
سلسله مباحث ساخت قبور و بارگاه و بحث زیارت آن
[تصویر:  do.php?img=583]
سلام

با نام " ام ابیها " شروع میکنم این بحث رو
17یا فاطمه الزهرا ادرکنی
17
دوستان در پی بعضی شبهات مطروحه در باره این موضع که ساخت قبر و بارگاه و زیارت آن خلاف سنت و ... میباشد ، سعی شده در این پست به ان بصورت خلاصه و با توجه به سبک سوالات جوابهایی کاربردی و مفید را در اختیار شما قرار بدیم.
فقط در صورت وجود سوال و نظراتی مخالف مطالب گفته شده حتما در پیام خصوصی مطرح کرده و در صورت وجود نداشتن توهین و ... در بحث قرار خواهد گرفت و پاسخی به ان داده خواهد شد.
یا حق
جمع اوری مطالب توسط گروه مطالعات و پژوهشها و تاریخ تالار پیروان موعود

آیا ساختن بنا اعم از مسجد ياغير آن بر قبر حرام  است؟
يكي از شبهات آنان مسأله‌ي بناء بر قبوراست. آن‌ها ساختن بنا اعم از مسجد يا غير آن را بر قبر حرام  مي‌دانند.
نخست آنكه: اين شبهه‌ي آنان را صريح آيه‌ي 21 سوره كهف دفع مي‌نمايد،كه در خصوص ماجراي اصحاب كهف از قول مومناني كه مي‌خواستند ياد اصحاب كهف را گرامي دارند مي فرمايد:
لَنَتَّخِذَنَّ عَلَيْهِممَّسْجِدًا
بي ترديد بر روي قبور آنان مسجدي بنا مي كنيم
دوم آنكه: هنگام ظهور اسلام و در دوران فتوحان اسلامي بناهايي بر قبورانبياء گذشته وجود داشت. از جمله مي‌توان به قبر حضرت داوود و حضرت موسي در بيت المقدس اشاره نمود. جالب اينجاست كه خليفه دوم كه طبق نظر اين آقايان از صحابه است و معصوم، خود براي انعقاد پيمان صلح به بيت المقدس رفت و پس از تسلط بر آن شهر، اقدامي در راستاي از بين بردن اين قبور به عمل نياورد…
براي مشروعيت زيارت قبور به ويژه قبرپيامبر(ص) مي‌توان به آيه زير استشهاد كرد:
وَلاَ تُصَلِّ عَلَي أَحَدمِّنْهُم مَّاتَ أَبَدًا وَلاَ تَقُمْ عَلَي قَبْرِهِيإِنَّهُمْ كَفَرُواْبِاللَّهِ وَرَسُولِهِي وَمَاتُواْوَهُمْ فَـسِقُونَ
توبه، 84
هرگز بر مردههيچ يك از آنان (منافقان) نماز مگزار و بر قبر آنان (براي آمرزش خواهي) نايست. آنان به خدا و پيامبر او كفر ورزيده و در حالي كه فاسق و بدكارند، مرده اند.
در اين آيه،خداوند براي كوبيدن شخصيت منافق به پيامبر دستور مي‌دهد كه هيچ گاه بر جنازه هيچ يك از منافقان نماز نگزارد و بر قبر آنان نايستد. مفهوم اين سخن آن است كه اين كار درباره غير منافق (مؤمنان) خوب و شايسته است.
بايد دانست برخياز مفسران مانند بيضاوي و نويسنده روح البيان از اطلاق آيه (وَلاَ تَقُمْ عَلَي قَبْرِهِ) معناي گسترده آن؛ يعني توقف هنگام دفن و پس از آن را برداشت كرده اند.
نكته قابل توجهاينكه سلام كردن، غير از زيارت كردن است. يكي از عالماناهل سنت مي‌نويسد: «پس از آنكه برتري و مشروعيت سلام گفتن بر پيامبر در زمان حيات ايشان ثابت شد، پس از رحلت نيز ثابت خواهد بود؛ زيرا با ادله ديگر به اثبات رسيده است كه پيامبر پس از رحلت، زندگي برزخي دارد و سلام مردم را مي شنود و جواب مي گويد و اعمال مردم بر او عرضه مي شود.»
كشف الارتياب فيأتباع محمد بن عبدالوهاب، ص 3365
خداوند در آيه64 سوره نساء مي فرمايد:
لَوْ أَنَّهُمْ إِذظَّـلَمُواْأَنفُسَهُمْ جَآءُوكَ فَاسْتَغْفَرُواْاللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُواْاللَّهَ تَوَّابًا رَّحِيمًا
 نساء، 64
اگر آنان وقتيبر خود ستم كرده بودند، پيش تو مي آمدند و از خدا آمرزش مي خواستند و پيامبر اكرم(ص) نيز براي آنان آمرزش مي خواست، همانا خدا را توبه پذير و مهربان مي‌يافتيد.
از اين رو،دانشمندان اسلامي از اين آيه، معناي عموم را فهميده و آن را شامل زندگي و مرگ پيامبر دانسته اند.
حتي گفته اندمستحب است اين آيه كنار قبر آن حضرت تلاوت شود.
کشف الارتياب في اتباع محمد بنعبدالوهاب، ص3365
سبكي در شفاء السقام مي‌گويد: اگرچه آيهمربوط به حال حيات پيامبر است ولي اين رتبه و مقامي است كه با موت حضرت قطع نمي‌شود.
شفاء السقام، ص 81
ادامه خواهد داشت
( در انتها فایل اماده این بحث تقدیم دوستان خواهد شد)

امضای mahdy30na
[تصویر:  do.php?img=4182]
مشاهده وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
 سپاس شده توسط منتظر موعود
موضوع بسته شده 


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان

POWERED BY MyBB, © 1390-1398 گروه پیروان موعود
پشتیبانی و توسعه SaneCity