Transcendence (برتری)
زمان کنونی: ۶-۳۰-۱۳۹۶, ۰۲:۰۷ عصر
کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: mahdy30na
آخرین ارسال: aliparsi81
پاسخ: 4
بازدید: 1332

ارسال پاسخ 
Transcendence (برتری)
۴-۱۵-۱۳۹۳, ۱۰:۵۴ صبح
ارسال: #1
Transcendence (برتری)
کارگردان : Wally Pfister
نویسنده : Jack Paglen




بازیگران : Johnny Depp,Rebecca Hall,Morgan Freeman
خلاصه داستان : جانی دپ نقش ویل کَستِر،نابغه کامپیوتری را بازی می کند که در آستانه ایجاد پیشرفتی بزرگ در زمینه هوش مصنوعی است.این مسئله او را تبدیل به هدف گروهی تروریستی می کند که اعتقاد دارند پیشرفت کامپیوترها زوال بشر را به هم راه خواهد داشت و ...



منتقد:جیمز برادینلی-امتیاز 5 از 10 (2 از 4)

[تصویر:  Transcendence1.jpg]اگر بخواهیم منصف باشیم باید اقرار کنیم "Transcendence/برتری" ایده های بزرگ خاص خودش را دارد،استعاره هایی علمی تخیلی که از زمان مطرح شدن ایده کامپیوترهای دارای احساس ذهن بینندگان را دهه ها مشغول خود کرده اند.اما برای ساخت یک فیلم به چیزی بیش از ایده های بزرگ نیاز است و عدم انسجام سینمایی در این فیلم پر پیچ و خم و نا امید کننده مشهود است.در ژانر علمی تخیلی بیش از هر ژانر دیگری شاهد هل دادن مخاطب به سمت پذیرش ارادی فرض های فیلم و چشم پوشی از خطاهای آن هستیم.اما "Transcendence/برتری" با وجود سوراخ های متعدد در فیلم نامه موفق به انجام این مهم نشده و کل فیلم و ایده های آن تحت الشعاع این مشکلات قرار می گیرند.
[font=tahoma,arial,helvetica,sans-serif][تصویر:  Transcendence2.jpg]جانی دپ نقش ویل کَستِر،نابغه کامپیوتری را بازی می کند که در آستانه ایجاد پیشرفتی بزرگ در زمینه هوش مصنوعی است.این مسئله او را تبدیل به هدف گروهی تروریستی می کند که اعتقاد دارند پیشرفت کامپیوترها زوال بشر را به هم راه خواهد داشت.آن ها به جان ویل سو قصد کرده و او را به شدت مجروح می کنند.ویل که تنها پنج هفته برای زنده ماندن فرصت دارد شروع به بارگذاری و انتقال ضمیر و ذهن خود به پیشرفته ترین کامپیوتر موجود در جهان می کند،فرآیندی که توسط همسر او،ایوِلِن (رِبِکا هال) و هم کارش،مَکس واتِرز (پال بِتِنی)،پس از مرگ او هم ادامه پیدا می کند.اما این ویل "برتر" موجودی سرد و خطرناک است که جز جمع آوری دانش و قدرت هدف دیگری ندارد.مَکس بلافاصله متوجه این موضوع می شود و به اطرافیان خود از جمله هم کار دانشمند خود در زمینه کامپیوتر،جوزِف تَگِر (مُرگِن فریمِن)،و مامور فدرالی به نام بیوکَنِن (سیلییِن مُرفی) هشدار می دهد.اما زمان زیادی می برد تا ایوِلِن بفهمد ویل درون ماشین دیگر آن مردی نیست که او عاشقش بود.[/font]
[font=tahoma,arial,helvetica,sans-serif][تصویر:  Transcendence3.jpg]این اولین فیلم والی فیستِر در مقام کارگردان است،او فیلم برداری زبر دست است که از زمان فیلم "Memento/یادآوری" تا کنون در تمام فیلم های کریستوفر نولان پشت دوربین بوده است."Transcendence/برتری" که با استفاده از فیلم (نگاتیو) فیلم برداری شده ظاهر زیبا و جلوه های ویژه ای قابل ستایش دارد اما متاسفانه این موضوع در مورد خط روایی و شخصیت پردازی فیلم صدق نمی کند.قسمت های زیادی از فیلم از جمله قسمت مربوط به ویروس کامپیوتری با عقل جور در نمی آیند.ارتباط قوی ای بین جانی دپ و رِبِکا هال شکل نگرفته و داستان عاشقانه شخصیت های آن ها که نقشی حیاتی در جان بخشیدن به خط روایی داشته،واقعی از آب در نیامده است و شاهد تراژدی عاشقانه ای هستیم که رمق لازم را ندارد.[/font]
[font=tahoma,arial,helvetica,sans-serif][تصویر:  Transcendence4.jpg]فیلم یک اشکال ساختاری بزرگ هم دارد و فیلم نامه که دست پخت جک پاگلِن است بیش تر داستان را در قالب فلش بک باز گو می کند.بر همین اساس در ابتدای فیلم شاهد دنیایی هستیم که اینترنت در آن وجود ندارد (و عدم وجود آن موجب از بین رفتن سیستم برق رسانی شده است) و در نتیجه شخصیت های اصلی هم دیگر وجود ندارند.دلیل روشنی برای استفاده از چنین خط زمانی در باز گو کردن داستان وجود ندارد و استفاده از آن تمام تنش و تعلیق داستان را از بین برده است،زیرا تمام مدتی که قدرت ویلِ کامپیوتری در حال افزایش است ما به خوبی می دانیم که انتهای داستان چه اتفاقی قرار است بیفتد.این موضوع امکان درگیر شدن مخاطب با داستان فیلم را از او گرفته است.[/font]
[font=tahoma,arial,helvetica,sans-serif][تصویر:  Transcendence5.jpg]حضور فیستِر در رده های بالای صنعت فیلم سازی امکان به کارگیری بازیگران تراز اول را به او داده است.(اگر چه کریستین بِیل که در ابتدا قرار بود نقش ویل را بازی کند در نهایت به دلیل مشکلات زمانی کنار کشید) دپ در فیلم کم سر و صدا ظاهر شده که بعد از نقش های اغراق شده اخیرش شاید این تغییر به مذاق عده ای خوش بیاید.رِبِکا هال سر در گم به نظر می رسد و تلاش می کند به نقشی کلیدی و در عین حال پرداخت نشده رنگ و بویی درست ببخشد.از پال بِتِنی،سیلییِن مُرفی و مُرگِن فریمِن (که دو تای آخر در سه گانه "The Dark Knight/شوالیه تاریکی" با فیستِر هم کاری داشتند) استفاده زیادی نشده است و زمان حضورشان در مقابل دوربین کار خاصی انجام نمی دهند.[/font]
[font=tahoma,arial,helvetica,sans-serif][تصویر:  Transcendence6.jpg]علاقه مندان به موضوع احساس در ماشین ممکن است چیزهای جذابی در "Transcendence/برتری" پیدا کنند اما همان جنبه های جالب فیلم هم اکثراً تکراری هستند و از فیلم های دیگر قرض گرفته شده اند.بخش هایی از فیلم را می توان به یکی از قسمت های سریال اصلی "Star Trek/پیشتازان فضا" (تحت عنوان "Where No Man Has Gone Before/جایی که هیچ کس تا کنون نرفته است") که در سال 1966 پخش شد شبیه دانست.نمونه دیگر را می توان فیلم "Her/او" از اِسپایک جونز دانست که سوالاتی مشابه را با فصاحت و تاثیر گذاری بیش تر مطرح می کند."Transcendence/برتری" صرفاً سر و صدای بیش تری در می آورد ولی حرف های کم تری برای گفتن دارد.[/font]
اختصاصی نقد فارسی
مترجم:رضا اسدی
----------
ادامه دارد...
دوستان اگه خودشونم نقدی داشتن حتما بیان کنن.

امضای mahdy30na
[تصویر:  do.php?img=4182]
مشاهده وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط منم گدای فاطمه... ، ANSARO MAHDI ، منتظر موعود
۴-۱۵-۱۳۹۳, ۰۲:۱۹ عصر
ارسال: #2
RE: Transcendence (برتری)
بسم الله الرحمن الرحیم
منتقد:تاد مک کارتی-امتیاز 5 از 10

[font=tahoma,arial,helvetica,sans-serif][font=tahoma,arial,helvetica,sans-serif][تصویر:  Transcendence7.jpg][/font]"Transcendence/برتری" با پرورش ایده ای که در قالب فیلم های معمول و تماشاگر محور هالیوودی نمی گنجد،خود را در صف فیلم هایی قرار می دهد که نسبت به خطرات پیشرفت ناگزیر فن آوری در آینده ای بسیار نزدیک هشدار می دهند.والی فیستِر که سابقه هم کاری طولانی مدتی در مقام فیلم بردار با کریستوفر نولان دارد در اولین تجربه کارگردانی خود دست به عصا پیش نرفته،بلکه آن چنان بی پروا به عمق داستان پر از ایده فیلم فرو رفته است که حس می شود پتانسیل های از دست رفته فیلم بیش از موفقیت های به دست آمده آن است.به نظر می رسد استفاده از جانی دپ بیش تر به منظور کشاندن طیف وسیع تر بینندگان به سینماها بوده اما این فیلم بزرگ برادران وارنر پیچیده تر و گیج کننده تر از آن است که در حوصله عموم مخاطبان بگنجد.[/font]
[font=tahoma,arial,helvetica,sans-serif][font=tahoma,arial,helvetica,sans-serif][تصویر:  Transcendence8.jpg][/font]پرداختن به رُبات ها،کنترل ذهن،کامپیوترهای هوشمند و هوش مصنوعی پدیده جدیدی در سینما نیست و می توان رد پای آن را تا دوره فیلم های صامت دنبال کرد.ایده بلند پروازانه ادغام انسان و ماشین که منجر به پیدایش احساساتی انسان گونه در ماشین می شود را می توان قلم رویی هنری تر و عمیق تر دانست که از آخرین نمونه فیلم های ساخته شده دراین قالب می توان به "Her/او" از اِسپایک جونز اشاره کرد."Transcendence/برتری" مرزهای جدیدی در تکامل انسان را کاوش می کند که در آن انسان از جسم آسیب پذیر و فانی خود فاصله گرفته و به فرم جدیدی وارد می شود که طول عمری نامحدود و دانشی بی پایان را در دسترس قرار می دهد.اگر پیشرفت را نیازمند فداکاری های قهرمانانه بدانیم،این مورد بی شک یکی از آن ها است.[/font]
[font=tahoma,arial,helvetica,sans-serif][font=tahoma,arial,helvetica,sans-serif][تصویر:  Transcendence9.jpg][/font]جک پاگلِن در اولین تجربه فیلم نامه نویسی خود داستانی تاثیر گذار ارائه داده که نگاهی به آینده نزدیک و عاری از فن آوری می اندازد.دنیایی که راوی داستان،عصب شناسی به نام مَکس واتِرز (پال بِتِنی)،آن را بدون اینترنت کوچک تر حس می کند؛نکته ای که قابل درک هم هست.پنج سال پیش از وقایع فعلی فیلم،مَکس به همراه نابغه تکنولوژی دکتر ویل کَستِر (جانی دپ) و همسر او،ایوِلِن (رِبِکا هال)،ستارگان جامعه فن آوری های آزمایشی پیش رو در شمال کالیفرنیا بوده اند و دست آورد های ویل آن ها را در آستانه خلق کامپیوتری دارای ادراک قرار داده است که به گفته او هوشی برابر با مجموع هوش مردم جهان دارا است.[/font]
[font=tahoma,arial,helvetica,sans-serif][font=tahoma,arial,helvetica,sans-serif][تصویر:  Transcendence10.jpg][/font]این سه نفر ادعا دارند تمام تلاش هایشان در جهت خیر و صلاح دنیا صورت می گیرد اما این ادعایی نیست که همه با آن موافق باشند.ویل در جواب یکی از حضار خشمگین در سخنرانی خود که می پرسد:"آیا قصد داری خدای خودت را خلق کنی؟" می گوید:"آیا این همان چیزی نیست که بشر همواره آن را انجام داده است؟" ویل لحظاتی بعد توسط یکی از معترضین هدف شلیک گلوله قرار می گیرد و هم زمان با این واقعه چندین آزمایشگاه تحقیقاتی توسط گروهی موسوم به ریفت که خواهان نزدیکی بشر به طبیعت هستند و شعارهایی هم چون "تکامل بدون تکنولوژی" سر می دهند منفجر می شود.رهبری این گروه خشن را زنی باهوش و بی رحم به نام بیری بر عهده دارد که کِیت مارا او را حتی خطرناک تر از شخصیت خود در سریال "House Of Cards/خانه پوشالی" به تصویر کشیده است.[/font]
[font=tahoma,arial,helvetica,sans-serif][font=tahoma,arial,helvetica,sans-serif][تصویر:  Transcendence11.jpg][/font]"Transcendence/برتری" فیلمی است که پرداختن به جنبه های مختلف آن نیازمند فاش کردن بخش های مختلف داستان است اما نام فیلم اشاره به تغییر حالت ویل از انسانی با جسم فانی به موجودی است که با تمام احساسات و شخصیت انسانی اش در قلمرو آنلاین روزگار می گذراند.همسر ویل،ایوِلِن،که تحت تاثیر واقعه تیر اندازی به همسر خود قرار گرفته به خادم او تبدیل می شود و دستورات او برای باز کردن مسیر جدیدی از فن آوری به روی انسان را دنبال می کند.مسیری که برخی مرزهای اخلاق را زیر پا می گذارد و پل ارتباطی جدیدی را میان ذهن و ماده ایجاد می کند.[/font]
[font=tahoma,arial,helvetica,sans-serif][font=tahoma,arial,helvetica,sans-serif][تصویر:  Transcendence12.jpg][/font]حال با وجود تمام این پیش زمینه های مطرح شده در "Transcendence/برتری" که نسبت به بسیاری فیلم های دیگر مشغولیت ذهنی بیش تری در مخاطب ایجاد می کنند،فیلم روی پرده چه چیز برای ارائه دادن دارد؟فیلم از لحاظ ایجاد هیجان و احساسات از تولیدات پر هزینه استودیوهای مختلف هالیوود،دست به عصاتر است (نسبت به فیلم های مشابه در صحنه های بسیار کم تری از امکانات آیمکس استفاده شده است) و وجهه درام فیلم تنها اندکی به خشونت،حادثه و جلوه های ویژه آغشته شده است.[/font]
[font=tahoma,arial,helvetica,sans-serif][font=tahoma,arial,helvetica,sans-serif][تصویر:  Transcendence13.jpg][/font]مَکس توسط گروه ریفت ربوده شده و این گروه افراطی سعی دارد او را متقاعد کند تا جلوی پروژه دوستش را بگیرد.استاد پیر ویل،پروفِسور تَگِر (مُرگِن فریمِن)،که هر دو طرف دعوا را خردمندانه ارزیابی کرده پیش از متمرکز شدن روی فعالیت های جدید ویل به مامور فدرالی به نام بیوکَنِن (سیلییِن مُرفی)،کمک می کند تا رد گروه تروریست را بگیرد.از سوی دیگر ایوِلِن در حال ساخت پناه گاهی مجهز به آخرین فن آوری ها در دل صحرایی است که با سلول های خورشیدی پوشیده شده است.(بیش تر قسمت های فیلم در ایالت نیومکزیکو فیلم برداری شده اند) چگونگی تامین هزینه های این پناه گاه سوالی است که فیلم جوابی به آن نداده اما در کنار آن می توان سوال هایی نظیر این که چه کسانی این پناه گاه را ساخته اند و آن را می گردانند و چگونه کسی متوجه وجود آن نشده است را مطرح کرد.[/font]
[font=tahoma,arial,helvetica,sans-serif][font=tahoma,arial,helvetica,sans-serif][تصویر:  Transcendence14.jpg][/font]ویل در قالب جدید خود تبدیل به یک تصویر دیجیتالی روی صفحه کامپیوتر شده است.ایوِلِن با بررسی شخصیت،احساسات و خاطرات خاص این ویل جدید،متقاعد می شود که این موجود دیجیتالی همان همسر او است و تصمیم می گیرد به او در تکمیل کردن پروژه ناتمامش کمک کند.با توجه به این که ویل بعد از گذشت سی دقیقه از فیلم تبدیل تغییر قالب می دهد،ایوِلِن با وقف کردن خود در راه آرمان همسرش،محوریت فیلم و بحث های اخلاقی پیرامون آن را از آن خود می کند.آیا او به واسطه علاقه و تعهد به همسرش حاضر است تمام خواسته های او را کورکورانه دنبال کند؟آیا او اصول اخلاقی خود را حفظ کرده یا خدمت گزاری بی چون و چرا شده است؟[/font]
[font=tahoma,arial,helvetica,sans-serif][font=tahoma,arial,helvetica,sans-serif][تصویر:  Transcendence15.jpg][/font]صحنه های اکشن فیلم به خصوص اتفاقاتی که در شهر بیابانی بِرایتوود می افتند حسی اجبار گونه دارند و مانند آبی می مانند که تنها برای رفع عطش بینندگان نسبت به صحنه های اکشن به آن ها خورانده می شوند.جنبه درام فیلم هم ظاهراً در جهتی حرکت می کند که در نهایت دو عاشق دل خسته فیلم که در قلمروهای مختلفی زندگی می کنند به لطف فن آوری به هم برسند.[/font]
[font=tahoma,arial,helvetica,sans-serif][font=tahoma,arial,helvetica,sans-serif][تصویر:  Transcendence16.jpg][/font]متاسفانه فیلم نتوانسته میان ایجاد چالش ذهنی در بینندگان و تحقق بخشیدن به جنبه تجاری خود تعادل برقرار کند و این ابهام موجود در جهت گیری فیلم برقراری ارتباط عاطفی با سه شخصیت اصلی را دشوار کرده است،زیرا ویل به شبحی دیجیتالی تبدیل شده،ایوِلِن در حال از دست دادن تعادل ذهنی است و مَکس توسط زندان بانان خود به حاشیه رانده شده است.موفقیت ها و ناکامی های فیلم اهمیت خود را از دست می دهند و می توان این گونه نتیجه گرفت که برای ساخت فیلمی که می خواهد در قلمرو هوش ماجراجویی کند بهتر است کارگردان به سان شِین کَروس در فیلم "Upstream Color/رنگ بالادست" مستقل عمل کرده و در قید و بند استودیو نباشد.[/font]
[font=tahoma,arial,helvetica,sans-serif][font=tahoma,arial,helvetica,sans-serif][تصویر:  Transcendence17.jpg][/font]هال را می توان تنها بازیگر فیلم دانست که با چالش احساساتی روبرو شده و توانسته با هوش،هُشیاری و رفتار غیر قابل پیش بینی از پس نقش بر آید.جانی دپ با عینک خاصی که به چشم زده در لحظاتی که در فیلم حضوری جسمانی دارد حال و هوای باهوش ترین مرد دنیا را به خوبی منتقل کرده و دیدن پال بِتِنی هم در نقش شخصیتی نسبتاً واقعی و نه نقش های منفی مصنوعی که او اخیراً بازی کرده خالی از لطف نیست.همان طور که شایسته نام تهیه کنندگان اجرایی فیلم،کریستوفر نولان و اِما تامِس است،"Transcendence/برتری" در فرآیند تولید از هر جهت ساز و برگ لازم را دارد.فیستِر هم که همانند استاد خود کریستوفر نولان از فیلم (نگاتیو) برای فیلم برداری استفاده می کند،تَبَحُّر خود در طراحی صحنه ها،ایجاد زیبایی بصری و دادن لحنی خاص به فیلم نشان می دهد اما این ها در صورتی اثر گذارند که عناصر مطرح شده توسط فیلم از انسجام لازم برخوردار باشند.[/font]
اختصاصی نقد فارسی
مترجم:رضا اسدی
کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل (از جمله برای همه نشریه ها،وبلاگ ها و سایت های اینترنتی) بدون ذکر دقیق کلمات "منبع:سایت نقد فارسی" ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

امضای mahdy30na
[تصویر:  do.php?img=4182]
مشاهده وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
۴-۱۵-۱۳۹۳, ۰۶:۱۸ عصر
ارسال: #3
RE: Transcendence (برتری)
بسم الله الرحمن الرحیم
منتقد:اِسکات فاندِس-امتیاز 4 از 10

[font=tahoma,arial,helvetica,sans-serif][font=tahoma,arial,helvetica,sans-serif][font=tahoma,arial,helvetica,sans-serif][تصویر:  Transcendence18.jpg][/font][/font]"Transcendence/برتری" عجیب ترین نام برای فیلمی است که قصد دارد نسبت به خطرات فن آوری و تلاش انسان برای تبدیل شدن به خدا هشدار دهد و در عین حال به شدت اسیر کلیشه های قدیمی این موضوع شده است.شخصی که در این جا زیر علامت سوال قرار دارد جانی دپ است که بازی کم جانش در نقش نابغه هوش مصنوعی کمک زیادی به این فیلم شلوغ و گیج کننده والی فیستِر نکرده است."Transcendence/برتری" که در زمان ازدحام بهاری فیلم ها اکران می شود آزمونی برای سنجش قدرت جانی دپ در کشاندن مخاطبان به سینما نیز هست.باید دید دپ خارج از سری فیلم های دیزنی خود چقدر قدرت جذب مخاطب دارد و "Transcendence/برتری" پیش از اکران قسمت دوم "The Amazing Spider-Man/مرد عنکبوتی شگفت انگیز" و قبل از این که تبلیغات دهان به دهان فروش آن را تحت الشعاع قرار دهد چقدر خواهد فروخت.[/font]
[font=tahoma,arial,helvetica,sans-serif][font=tahoma,arial,helvetica,sans-serif][font=tahoma,arial,helvetica,sans-serif][تصویر:  Transcendence19.jpg][/font][/font]یکی از زیبایی های فیلم "Her/او" اثر اِسپایک جونز بی اعتنایی به کلیشه های رایج علمی تخیلی در زمینه ارتباط دادن پیشرفت فن آوری به از دست رفتن اصالت فردی در انسان بود.او در عوض این موضوع را مطرح می کرد که شاید هوش مصنوعی به جای تلاش برای تسلط بر ما پیوندی عاشقانه با ما برقرار کند و بعد از سیراب شدن هم سفری در جست و جوی سرنوشت خود در هستی بکند.اما در "Transcendence/برتری" که می توانست عنوان "Her/او" مذکر را یدک بکشد سر خانه اول برگشته ایم،یعنی بازگشت به فرهنگی که ترس از فن آوری را دامن می زد و زاینده هیولاهای فیلم هایی چون "2001:A Space Odyssey/دو هزار و یک:ادیسه فضایی"،"Demon Seed/بذر هیولا"،"Alien/بیگانه" و موج تریلرهای سایبری اوایل دهه نَوَد (مثل "The Net/شبکه"،"The Lawnmower Man/مرد چمن زن" و "Virtuosity/تَبَحُّر") بود که حالا دیگر به اندازه مودم های دایِل آپ عجیب به نظر می رسند.[/font]
[font=tahoma,arial,helvetica,sans-serif][font=tahoma,arial,helvetica,sans-serif][font=tahoma,arial,helvetica,sans-serif][تصویر:  Transcendence20.jpg][/font][/font]شاید بعضی مایل باشند مجموعه فیلم های جیمز کَمِرون را هم به لیست بالا اضافه کنند،زیرا تقریباً در تمام آن ها شاهد ترکیب شدن انسان با ماشین هستیم با این تفاوت که در فیلم های وی فن آوری همان قدر که دشمن ما است دوست ما نیز هست و در کل فرآیندی گریز ناپذیر است که بدون وجودش نمی توان زندگی کرد.در آغاز "Transcendence/برتری" شاهد دنیایی هستیم که اینترنت،این شاه راه اطلاعاتی دیوانه وار دیگر در آن وجود ندارد.دنیایی که تلفن های همراه را هم چون زباله دور ریخته اند و از صفحه کلید به عنوان پاشنه در استفاده می شود.راوی داستان (پال بِتِنی) از "برخوردی ناگزیر میان انسان و فن آوری" خبر می دهد و سپس شروع به روایت داستان غم انگیزش می کند.ماجرا در بِرْکِلْی اتفاق می افتد،جایی که زمانی در محاصره هیپی ها (یک جنبش اجتماعی از سوی جوانان در دهه 1960 که در آمریکا آغاز و گسترش یافت) بود و تاسیس فروشگاه های زنجیره ای در آن برای بسیاری به منزله یک آخرالزمان فرهنگی بود تا این که خطر بزرگ تری در قالب یاغیان دره سیلیکان (نام منطقه ای در نزدیکی سن فِرَنسیسکو که جایگاه بسیاری از شرکت های پیشرو در زمینه فن آوری های پیشرفته است) از راه رسید.[/font]
[font=tahoma,arial,helvetica,sans-serif][font=tahoma,arial,helvetica,sans-serif][font=tahoma,arial,helvetica,sans-serif][تصویر:  Transcendence21.jpg][/font][/font]سپس فیلم ما را پنج سال به عقب می برد و با شخصیت جانی دپ یعنی دکتر ویل کَستِر و همسر و هم کارش،ایوِلِن،آشنا می شویم.در این جا شاهد نشانه ای هستیم که به ما می فهماند کَستِرها هنوز کاملا روح خود را به شیطان فن آوری نفروخته اند؛بخشی در حیاط خلوت خانه زیبای این زوج وجود دارد که "منطقه عاری از فن آوری" نامیده می شود.اما هم زمان در آزمایش گاه کَستِرها با تمام توان مشغول کار کردن روی ماشینی دارای احساس هستند که PINN،کوتاه شده عبارت ("Physically Independent Neural Network/شبکه عصبی مستقل از جسم")،نامیده می شود.پین تمام فضای اتاق را اِشغال کرده و با استفاده از صدایی یک نواخت و زنانه حرف می زند که می توانست صدای خواهر هال 9000 (از فیلم "2001:A Space Odyssey/دو هزار و یک:ادیسه فضایی") باشد.[/font]
[font=tahoma,arial,helvetica,sans-serif][font=tahoma,arial,helvetica,sans-serif][font=tahoma,arial,helvetica,sans-serif][تصویر:  Transcendence22.jpg][/font][/font]البته همه از این ایده و اختراع خوششان نیامده و حملاتی تروریستی-چیزی شبیه به یازده سپتامبر سایبری-در مدت یک روز بهترین و مستعدترین متخصصان هوش مصنوعی را به کام مرگ می کشد.در این میان گلوله ای هم به شکم ویل اصابت می کند و او به سرعت بهبود می یابد اما سپس مطلع می شود که گلوله به مواد رادیو اَکتیو آلوده بوده و او اندکی بیش تر زنده نخواهد بود.در این جا فیلم نامه فیلم نامه نویس تازه کار،جک پاگلِن،خیلی شتاب زده ایده ای جدید ارائه می دهد؛همان طور که می توان ویدیو یا موسیقی را روی یک دیسک سخت (هارد درایو) ذخیره کرد،امکان ذخیره تمام ذهن و ضمیر یک انسان روی کامپیوتر هم وجود دارد.به این ترتیب با اندکی کمک از دوست دانشمند خود (بِتِنی)،کَستِرها روزهای آخر زندگی ویل را صرف وارد کردن ذهن او به قلمرو دیجیتال می کنند.[/font]
[font=tahoma,arial,helvetica,sans-serif][font=tahoma,arial,helvetica,sans-serif][font=tahoma,arial,helvetica,sans-serif][تصویر:  Transcendence23.jpg][/font][/font]"Transcendence/برتری" در این جا به همان معمای حل نشده همیشگی می رسد:آیا این موجود زنده است یا تنها سایه ای از ویل است؟این ویل دیجیتالی که از خلال مجموعه ای مانیتورها به بیرون زل زده بیش تر به مورد دوم شبیه است اما ظاهر می تواند گول زننده باشد.ویل دیجیتالی از محصور شدن در قالب یک سرور راضی نیست،دوست دارد بیت ها و بایت های خود را فراتر برده و روی یک سرور ابری قرار گیرد و ایوِلِن هم که بیش از هر چیز دوست دارد باور کند همسرش هنوز زنده است بی چون و چرا از او اطاعت می کند.سر و کله مُرگِن فریمِن هم هر از گاهی پیدا می شود و پیش بینی هایی شوم ارائه می دهد.(یکی از همراهان پر و پا قرص کریستوفر نولان که در این فیلم حضور دارند) این جا او را بار دیگر در نقش مردی خردمند و عاقل می بینیم.[/font]
[font=tahoma,arial,helvetica,sans-serif][font=tahoma,arial,helvetica,sans-serif][font=tahoma,arial,helvetica,sans-serif][تصویر:  Transcendence24.jpg][/font][/font]ایده های نصفه نیمه و جالبی در "Transcendence/برتری" دیده می شوند اما فیلم نامه پاگلِن و کارگردانی خشک و جدی فیستِر همه چیز را در سطح دوئل هایی ساده میان خوبی و بدی و البته در این جا میان تکنوکرات های (فن سالار) بی رحم و یک گروه مقاومت طبیعت گرا به نام RIFT[font=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]،کوتاه شده عبارت[/font] ("Revolutionary Independence From Technology/انقلاب استقلال از فن آوری")،که توسط بیری (کِیت مارا) رهبری می شوند پایین آمده است.مشکل بزرگ تر فیلم بی مزه و بی جان بودن شخصیت های موجود در هر دو جبهه است تا جایی که تشخیص دادن انسان های دارای گوشت و خون از دورگه های انسان و ماشینی که ویل ناگهان با قدرت بی پایان خود شروع به ساختنشان می کند دشوار می شود.[/font]
[font=tahoma,arial,helvetica,sans-serif][font=tahoma,arial,helvetica,sans-serif][font=tahoma,arial,helvetica,sans-serif][تصویر:  Transcendence25.jpg][/font][/font]این گفته کمی کلیشه ای است (لزوماً غلط هم نیست) که فیلم برداران در مقام کارگردان فیلم های می سازند که زیبایی بصریشان بالا بلند اما داستانشان کوتاه است.بیش تر افرادی هم که این تغییر شغل را انجام می دهند (مثل جک کاردِف،هَسکِل وِکسلِر،گوردِن ویلِس،جان بِیلی،دین سِملِر) در نهایت به پیشه قبلی باز می گردند."Transcendence/برتری" فیستِر خوب تهیه شده و ظاهری زیبا دارد اما خبری از تصاویر خاطره انگیزی که او زمان هم کاری با کریستوفر نولان ارائه می داد در آن نیست.(فیلم بردار انتخابی فیستِر،جِس هال،عاشق نور خورشید و نشان دادن چکیدن قطره های آب در حالت آهسته است) از همه مهم تر این که فیلم فیستِر خالی از احساس است و زحمتی که برای نشان دادن خطرات آینده بشر کشیده شده به هدر رفته و تاثیر لازم را ندارد.از طرفی تلاش شده رابطه عاشقانه محکوم به فنای ویل و ایوِلِن در مرکز داستان قرار گیرد که با نگاهی به فیلم هایی چون باز سازی دیوید کرانِنْبِرگ از فیلم "The Fly/مگس" و "Inception/تلقین" خود کرستوفر نولان می توان فهمید که "Transcendence/برتری" در این زمینه هم ناکام مانده است.[/font]
[font=tahoma,arial,helvetica,sans-serif][font=tahoma,arial,helvetica,sans-serif][font=tahoma,arial,helvetica,sans-serif][تصویر:  Transcendence26.jpg][/font][/font]نقش دپ در "Transcendence/برتری" را می توان با نقش اِسکارلِت جوهانسِن در فیلم "Her/او" مقایسه کرد،زیرا در بیش تر بخش ها تنها از صدا یا صورت خود در مانیتور استفاده کرده اما دپ موفق نشده احساساتی که ویل کَستِر را به سوی انجام اعمال شریرانه سوق می دهد نمایان کند.رِبِکا هال زیبا (که در فیلم " The Prestige/حیثیت" کریستوفر نولان با جوهانسِن هم بازی بود) هم گویی مجبور شده تمام بازی خود را به احساس استرس و سردرگمی محدود کند.به راستی "Transcendence/برتری" خیلی پیش از نابودی اینترنت زمین گیر شده است.[/font]
[font=tahoma,arial,helvetica,sans-serif][font=tahoma,arial,helvetica,sans-serif][font=tahoma,arial,helvetica,sans-serif][تصویر:  Transcendence27.jpg][/font][/font]آهنگ ساز فیلم مایکِل دانا هم بلندگوهای سیستم جدید "Dolby Atmos/دالبی اَتمُسفِر یا صدای فراگیر دالبی که اولین بار در انیمیشن "Brave/شجاع" از آن استفاده شد" را با تنظیم های باشکوه سازهای زِهی،الکترونیک و صداهای بم در پس زمینه به لرزه در آورده است.[/font]
اختصاصی نقد فارسی
مترجم:رضا اسدی
کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل (از جمله برای همه نشریه ها،وبلاگ ها و سایت های اینترنتی) بدون ذکر دقیق کلمات "منبع:سایت نقد فارسی" ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

امضای mahdy30na
[تصویر:  do.php?img=4182]
مشاهده وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط منم گدای فاطمه...
۹-۱۲-۱۳۹۵, ۱۰:۴۵ عصر
ارسال: #4
RE: Transcendence (برتری)
مرسی نقد فیلم جالبی بود
زمینه های عاشقانه هم در این فیلم هست
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
ارسال پاسخ 


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان

POWERED BY MyBB, © 1390-1396 گروه پیروان موعود
پشتیبانی و توسعه SaneCity