آيا اعمال امت بر پيامبر و امامان (عليهم السلام) عرضه مي‌شود؟
زمان کنونی: ۵-۳۱-۱۳۹۸, ۰۵:۰۵ عصر
کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: mahdy30na
آخرین ارسال: mahdy30na
پاسخ: 5
بازدید: 2742

ارسال پاسخ 
آيا اعمال امت بر پيامبر و امامان (عليهم السلام) عرضه مي‌شود؟
۶-۲۵-۱۳۹۳, ۰۱:۱۴ عصر
ارسال: #1
Information آيا اعمال امت بر پيامبر و امامان (عليهم السلام) عرضه مي‌شود؟
بسم الله الرحمن الرحیم
توضيح سؤال:
عرضه شدن اعمال امت بر پيامبر(صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) و امامان (علیه السلام) چگونه است؟
آيا فقط مربوط به زمان حيات آنان است يا بعد از حياتشان نيز ادامه دارد؟
پاسخ اجمالي:
طبق آيه قرآن كريم، خداوند متعال، رسول خدا (صلي الله عليه و‌آله) و مؤمنان از اعمال و كردار بندگان، آگاه هستند:
وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ سَتُرَدُّونَ إِلى‏ عالِمِ الْغَيْبِ وَ الشَّهادَةِ فَيُنَبِّئُكُمْ بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ(توبه/105)
بگو: «عمل كنيد! خداوند و فرستاده او و مؤمنان، اعمال شما را مى‏بينند! و بزودى، بسوى داناى نهان و آشكار، بازگردانده مى‏شويد و شما را به آنچه عمل مى‏كرديد، خبر مى‏دهد!»
رواياتي كه در منابع شيعه از رسول خدا و ائمه طاهرين (عليهم السلام) وارد شده، مصداق «مؤمنان» را ائمه طاهرين (عليهم السلام) مي‌دانند. در نتيجه آن بزرگوارن نيز بر اعمال بندگان آگاه هستند.
در روايات صحيح اهل سنت، تصريح شده است كه حتي اعمال زنده ها بر اموات نزديك انسان نيز عرضه مي‌شود و علماي اهل سنت اين مطلب را تأييد كرده و مي‌گويند كه خداوند متعال آنها را از اعمال بندگان آگاه مي‌سازد.
اما در باره چگونگي عرضه اعمال تعبير روايات شيعه مختلف است؛ طبق برخي اخبار، هر روز، طبق دسته ديگر هر پنج شنبه و برخي اخبار هر ماه را زمان عرضه اعمال بيان كرده اند.
----------

  • عرضه اعمال در روايات شيعه
عرضه اعمال به محضر رسول خدا (صلي الله عليه وآله)، از مباحث مورد اتفاق شيعه و اهل سنت است و طبق روايات شيعه، اعمال بندگان بر ائمه معصومين (عليهم السلام نيز عرضه مي‌شود؛ اما در روايات اهل سنت بحث عرضه اعمال بر اهل قبور و اموات نزديك بازماندگان نيز مطرح شده است.
در اين نوشتار به صورت اختصار اين بحث را ابتدا از ديدگاه روايات شيعه بررسي مي‌نماييم.
در اصول كافي باب (عرض الأعمال على النبي صلى الله عليه وآله وسلم والأئمة عليهم السلام) حدود شش روايت در اين زمينه آمده كه برخي از روايات آن معتبر هستند. و در منابع روايي ديگر نيز نظير اين روايات نقل شده كه در مجموع به حد تواتر مي‌رسند. اين روايات به دو دسته تقسيم مي‌شوند:
  • دسته اول: عرضه اعمال به رسول خدا (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم)
تعدادي از روايات معتبر بيانگر اين نكته هستند كه اعمال بندگان الهي به رسول خدا (صلي الله عليه وآله) عرضه مي‌شود:روايت اول: (سند صحيح)
امام باقر (عليه السلام) در روايت صحيح در پاسخ سؤال از عرضه شدن اعمال به رسول خدا (صلي الله عليه وآله) فرمودند: اين مطلب قطعي است و ترديدي در آن وجود ندارد:

10- حَدَّثَنَا السِّنْدِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنِ الْعَلَاءِ بْنِ رَزِينٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عليه السلام قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ الْأَعْمَالِ هَلْ يُعْرَضُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ صلي الله عليه وآله قَالَ مَا فِيهِ شَكٌّ قِيلَ لَهُ أَ رَأَيْتَ قَوْلَ اللَّهِ تَعَالَى‏ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ‏ فَقَالَ لِلَّهِ شُهَدَاءُ فِي أَرْضِهِ.
بصائر الدرجات - محمد بن الحسن الصفار - ص 450
محمد بن مسلم مي‌گويد: از امام باقر عليه السلام سؤال كردم آيا به رسول خدا صلي الله عليه و‌آله اعمال عرضه مي‌شود؟ فرمود: در اين مطلب شكي نيست. براي ايشان گفته شد نظر شما در باره آيه : «اعملوا فسيري الله عملكم ورسوله والمؤمنون» چيست؟ فرمود: خداوند در روي زمين شاهداني دارد.
  • روايت دوم: (با سند صحيح)
به نقل كليني در روايت صحيح امام هشتم (عليه السلام) فرمودند كه تمام اعمال (خوب و بد) بندگان به رسول خدا (صلي الله عليه وآله) عرضه مي‌شود:
[6] عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْوَشَّاءِ قَالَ سَمِعْتُ الرِّضَا عليه السلام يَقُولُ إِنَّ الْأَعْمَالَ تُعْرَضُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ صلي الله عليه وآله أَبْرَارَهَا وَ فُجَّارَهَا.الكافي - الشيخ الكليني، ج 1 ، ص 220
امام رضا عليه السلام مي‌فرمايد. همانا كردار نيك و بد بندگان بر رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله عرضه مى‏شود.
اين روايت از نظر سند صحيح است و علامه محمد تقي مجلسي در كتاب «روضة المتقين» به تصحيح روايت تصريح دارد:
و في الصحيح. عن الوشاء قال: سمعت الرضا عليه السلام يقول: إن الأعمال تعرض على رسول الله صلى الله عليه و آله و سلم أبرارها و فجارها.
مجلسى، محمدتقى بن مقصودعلى، روضة المتقين في شرح من لا يحضره الفقيه ج‏13 ؛ ص93
در روايت صحيح از وشاء آمده است كه مي‌گويد از امام هشتم عليه السلام شنيدم: اعمال خوب و بد بندگان به رسول خدا صلي الله عليه وآله عرضه مي‌شود.
محمد باقر مجلسي نيز در كتاب «مرآة العقول» مي‌نويسد:
الحديث السادس‏:صحيح.
مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول،ج‏3 ؛ ص6
  • روايت سوم: (موثقه سماعه)
امام صادق (عليه السلام) در روايت موثق ديگر نيز به عرضه شدن اعمال به رسول خدا صلي الله عليه وآله تصريح كرده اند:
[3] عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عُثْمَانَ بْنِ عِيسَى عَنْ سَمَاعَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام قَالَ قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ مَا لَكُمْ تَسُوءُونَ رَسُولَ اللَّهِ صلي الله عليه وآله فَقَالَ لَهُ رَجُلٌ كَيْفَ نَسُوؤُهُ فَقَالَ أَمَا تَعْلَمُونَ أَنَّ أَعْمَالَكُمْ تُعْرَضُ عَلَيْهِ فَإِذَا رَأَى فِيهَا مَعْصِيَةً سَاءَهُ ذَلِكَ فَلَا تَسُوءُوا رَسُولَ اللَّهِ وَ سُرُّوهُ.
الكافي - الشيخ الكليني، ج 1، ص 219
سماعه مي‌گويد: از امام صادق عليه السلام شنيدم كه مي
‌فرمود: شما را چه مى‏شود كه پيغمبر صلّى اللَّه عليه و آله را ناراحت و اندوهگين مي
‌كنيد؟ مردى گفت: چگونه ايشان را ناراحت مي
‌كنيم؟! حضرت صادق عليه السلام فرمودند: مگر نمي‌دانيد كه اعمال شما بر آن حضرت عرضه مى‏شود و چون گناهى در آن ببينند، اندوهگين مي شوند؟ بنابراين پيامبر صلي الله عليه و آله را ناراحت نكنيد و ايشان را (با عبادات و طاعات خويش) مسرور سازيد.

سند اين روايت نيز معتبر است؛ چنانچه علامه محمد تقي مجلسي در باره آن مي‌نويسد:
و في الموثق كالصحيح.
عن سماعة، عن أبي عبد الله عليه السلام قال: سمعته يقول ما لكم تسوءون رسول الله صلى الله عليه و آله و سلم؟ فقال له رجل كيف نسوءه؟ فقال: أ ما تعلمون أن أعمالكم تعرض عليه فإذا رأى فيها معصية ساءه ذلك فلا تسوءوا رسول الله صلى الله عليه و آله و سلم و سروه.

مجلسى، محمدتقى بن مقصودعلى، روضة المتقين في شرح من لا يحضره الفقيه (ط - القديمة) ؛ ج‏13 ؛ ص93
در روايت موثق كه همانند روايت صحيح است، سماعه از امام صادق عليه السلام شنيده است كه فرمود: شما را چه شده است كه رسول خدا را ناراحت مي‌كنيد؟ ...
علامه محمد باقر مجلسي نيز اين روايت را موثق دانسته است:
الحديث الثالث‏:حسن موثق.
مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول،ج‏3 ؛ ص5
  • روايت چهارم:
امام صادق (عليه السلام) در روايت ديگري كه مؤيد روايات گذشته است، فرموده اند كه اعمال بندگان هر صبح بر آن حضرت عرضه مي‌شود:
[1] مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ عَنِ الْقَاسِمِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي حَمْزَةَ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام قَالَ تُعْرَضُ الْأَعْمَالُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ صلي الله عليه وآله أَعْمَالُ الْعِبَادِ كُلَّ صَبَاحٍ أَبْرَارُهَا وَ فُجَّارُهَا فَاحْذَرُوهَا وَ هُوَ قَوْلُ اللَّهِ تَعَالَى اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ (التوبة -: 105 -) وَ سَكَتَ.
الكافي - الشيخ الكليني - ج 1، ص 219
امام صادق (علیه السلام) فرمود: همه اعمال (خوب و بد) بندگان در هر صبح بر رسول خدا (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) عرضه مي‌شود، پس مراقب اعمال تان باشيد و معناى گفتار خداوند تعالى همين است، همانجا که مي‌فرمايد: اعمال تان را انجام دهيد كه محققاً خدا و رسولش كردار شما را مى‏بيند. امام تا اين جا آيه را تلاوت نمودند و ساكت شدند.


نتيجه:

طبق اين روايات صحيح و معتبر، اعمال بندگان به محضر رسول خدا (صلي الله عليه وآله) عرضه مي‌شود و در اين مطلب جاي شك و ترديدي نيست.

ادامه دارد...
  • پ . ن : برسی سندی روایات را در خود سایت ولی عصر پیگیر باشید- بخاطر طلانی نشدن متون سعی شد اصل مطالب خدمت شما ارائه بشود[تصویر:  blush.png]
منبع :
گروه پاسخ به شبهات
مؤسسه تحقيقاتي حضرت ولي عصر (عجل الله تعالي فرجه الشريف)

امضای mahdy30na
[تصویر:  do.php?img=4182]
مشاهده وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط zmkawsar
۶-۲۵-۱۳۹۳, ۰۹:۵۵ عصر
ارسال: #2
RE: آيا اعمال امت بر پيامبر و امامان (عليهم السلام) عرضه مي‌شود؟
بسم الله الرحمن الرحیم
  • دسته دوم: عرضه اعمال بر ائمه طاهرين (عليهم السلام)
دسته ديگري از روايات بيان مي‌كنند كه اعمال بندگان خداوند بر ائمه طاهرين (عليهم السلام) نيز عرضه مي‌شود و آنها نيز پرونده اعمال را مي‌بينند.
  • روايت اول: (‌با سند صحيح)
مضمون ‌آيه «فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ» اين است كه خداوند، رسول خدا و مؤمنان اعمال بندگان الهي را مي‌بينند. به عبارت ديگر: پرونده اعمال انسانها به محضر خداوند، رسول خدا و مؤمنان عرضه مي‌شود.
در اين كه مصداق «مؤمنون»‌ در اين ‌آيه چه كساني هستند، روايات فراوان آن را به ائمه طاهرين (عليهم السلام)‌ تفسير و تأويل مي‌كنند.
در روايت صحيح از امام صادق (عليه السلام) نقل شده كه ايشان كلمه «المؤمنون»‌ را به ائمه طاهرين (عليهم السلام) تفسير كرده اند و نشان مي‌دهند كه آنها نيز پرونده اعمال بندگان را مي‌بييند. اين روايت را محمد بن حسن صفار در كتاب ارزشمند خود با اين سند نقل كرده است:
  • حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ عَنِ النَّضْرِ بْنِ سُوَيْدٍ عَنْ يَحْيَى الْحَلَبِيِّ عَنْ عَبْدِ الْحَمِيدِ الطَّائِيِّ عَنْ يَعْقُوبَ بْنِ شُعَيْبٍ الْمِيثَمِيِّ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ‏ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ‏ قَالَ‏ هُمُ‏ الْأَئِمَّةُ.
بصائر الدرجات - محمد بن الحسن الصفار - ص 448،‌ حديث 11
يعقوب بن شعيب ميثمي مي‌گويد: از محضر امام صادق (عليه السلام) در باره آيه «فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ» سؤال كردم، حضرت فرمودند: آنها ائمه (عليهم السلام)‌ هستند.
در اصول كافي نيز اين روايت آمده و عبارت «عدة‌ من اصحابنا» در اول همين سند اضافه شده است:
الكافي - الشيخ الكليني - ج 1 ص 219

علامه محمد تقي مجلسي در كتاب (روضة المتقين) در شرح اين قسمت «وَ إِنْ كَانَ الْعَرْضُ عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ حَقّاً فَالْمَكْرُ لِمَاذَا» بعد از نقل روايت 5836، بر صحيح بودن سند اين روايت اصول كافي را (كه سندش را ذكر كرديم) تصريح كرده است:
فيمكن أن يكون المراد بعرضها عليه تعالى عرضها على أنبيائه و أوصيائه في الدنيا و الآخرة. كما رواه الكليني في الصحيح، عن يعقوب بن شعيب قال: سألت أبا عبد الله عن قول الله عز و جل‏ (اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ) قال: هم الأئمة عليهم السلام‏.
مجلسى، محمد تقى بن مقصود على، روضة المتقين في شرح من لا يحضره الفقيه ،ج‏13 ؛ ص92 ممكن است مراد از عرضه اعمال بر خداوند، عرضه بر انبياء و اوصياء آنها در دنيا و آخرت باشد؛ چنانچه اين مطلب را مرحوم كليني در روايت صحيح از يعقوب بن شعيب نقل كرده كه وي از امام صادق عليه السلام در باره اين آيه سؤال كرد و حضرت فرمود: آنها (مؤمنون) ائمه عليهم السلام هستند.
ادامه دارد...

امضای mahdy30na
[تصویر:  do.php?img=4182]
مشاهده وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط منم گدای فاطمه... ، zmkawsar
۶-۲۶-۱۳۹۳, ۱۰:۱۸ صبح
ارسال: #3
RE: آيا اعمال امت بر پيامبر و امامان (عليهم السلام) عرضه مي‌شود؟
بسم الله الرحمن الرحیم

بسم الله الرحمن الرحیم
  • روايت دوم: (سند صحيح)
در روايت صحيح ديگر امام كاظم (عليه السلام) نيز تصريح مي‌كند كه منظور از «مؤمنون» در اين آيه ائمه اهل البيت (عليهم السلام) هستند:
حَدَّثَنَا  أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ عَنِ الْحُسَيْنِ  بْنِ بَشَّارٍ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ عليه السلام‏ فِي قَوْلِ اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى‏ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ‏ قَالَ نَحْنُ‏ هُمْ‏.
بصائر الدرجات - محمد بن الحسن الصفار، ص 447، حديث 6.
حسين  بن بشار از قول امام كاظم عليه السلام در باره آيه «اعْمَلُوا فَسَيَرَى  اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ» فرمودند: مراد از  «مؤمنون» آنها (ائمه اهل بيت)‌ هستند.
  • روايت سوم (سند معتبر)
حَدَّثَنَا  أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ عَنِ  الْمِيثَمِيِّ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام عَنْ  قَوْلِ اللَّهِ تَعَالَى فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ  الْمُؤْمِنُونَ قَالَ هُمُ الْأَئِمَّةُ.
بصائر الدرجات - محمد بن الحسن الصفار - ص 447، حديث 3.
ميثمي  مي‌گويد: از محضر امام صادق (عليه السلام) در باره آيه « فَسَيَرَى  اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ» سؤال كردم، حضرت  فرمودند: آنها ائمه (عليهم السلام)‌ هستند.
  • روايت چهارم: (سند صحيح)
در روايت صحيح ديگر امام صادق (عليه السلام) نيز فرموده است كه مراد از «مؤمنون»‌ در اين آيه ، ائمه اهل بيت (عليهم السلام) هستند:
حَدَّثَنَا  مُحَمَّدُ بْنُ الْحُسَيْنِ وَ يَعْقُوبُ بْنُ يَزِيدَ عَنِ ابْنِ أَبِي  عُمَيْرٍ عَنِ ابْنِ أُذَيْنَةَ عَنْ بُرَيْدٍ الْعِجْلِيِّ قَالَ: كُنْتُ عِنْدَ  أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام فَسَأَلْتُهُ عَنْ قَوْلِهِ تَعَالَى‏  اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ‏ قَالَ إِيَّانَا عَنَى.
بريد  عجلي مي‌گويد: نزد امام صادق عليه السلام بودم از ايشان در باره آيه  «اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ»  سؤال كردم، حضرت فرمودند: مقصود ما هستيم .
  • روايت پنجم: عرض اعمال توسط فرشته به محضر امام (سند صحيح)
امام هشتم (عليه السلام) در روايت صحيح ديگر فرمود: فرشته مأمور الهي اعمال انسانهاي هر شهر را نزد امام (عليه السلام) عرضه مي‌كند:
7  عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى بْنِ عُبَيْدٍ  قَالَ كُنْتُ أَنَا وَ ابْنُ فَضَّالٍ جُلُوساً إِذْ أَقْبَلَ يُونُسُ  فَقَالَ دَخَلْتُ عَلَى أَبِي الْحَسَنِ الرِّضَا عليه السلام فَقُلْتُ  لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ قَدْ أَكْثَرَ النَّاسُ فِي الْعَمُودِ قَالَ  فَقَالَ لِي يَا يُونُسُ مَا تَرَاهُ أَ تَرَاهُ عَمُوداً مِنْ حَدِيدٍ يُرْفَعُ لِصَاحِبِكَ قَالَ قُلْتُ مَا أَدْرِي قَالَ لَكِنَّهُ مَلَكٌ مُوَكَّلٌ بِكُلِّ بَلْدَةٍ يَرْفَعُ اللَّهُ بِهِ أَعْمَالَ تِلْكَ الْبَلْدَةِ قَالَ  فَقَامَ ابْنُ فَضَّالٍ فَقَبَّلَ رَأْسَهُ وَ قَالَ رَحِمَكَ اللَّهُ يَا  أَبَا مُحَمَّدٍ لَا تَزَالُ تَجِي‏ءُ بِالْحَدِيثِ الْحَقِّ الَّذِي  يُفَرِّجُ اللَّهُ بِهِ عَنَّا.
الكافي، ج‏1، ص 388
محمد  بن عيسى بن عبيد مي‌گويد: من و ابن فضال نشسته بوديم كه يونس بن عبد  الرحمان وارد شد و گفت: به محضر امام رضا عليه السلام شرفياب شدم و  عرض‌كردم: فدايت شوم مردم در باره عمود بسيار سخن مي‌‌گويند، امام عليه  السلام فرمودند: اى يونس! نظر تو چيست ؟ آيا در نظر تو ، عمودى از آهن است  كه براى امام برافراشته مى‏شود؟ عرض‌كردم: نمي‌دانم، حضرت فرمودند: او  فرشته‏ايست که در هر شهري گماشته شده و خدا به وسيله او اعمال مردم آن شهر  را به امام مي رساند. محمد بن عيسي بن عبيد مي گويد:  ابن فضال برخواست و  سر او را بوسيد و گفت: اى ابا محمد! خدا شما را رحمت كند همواره براى ما  سخن درست و حق نقل مي کني كه به واسطه آن خدا مشكل ما را بر طرف مي‌كند.
اين  روايت نيز از نظر سند صحيح است و دو تن از علماي بزرگ شيعه آن را تصحيح  كرده اند. علامه محمد تقي مجلسي در كتاب «روضه المتقين» درباره اين روايت  مي‌نويسد:
و في الصحيح،  عن محمد بن عيسى بن عبيد قال: كنت أنا و ابن فضال جلوس، إذا قبل يونس  فقال: دخلت على أبي الحسن الرضا عليه السلام فقلت له: جعلت فداك قد أكثر  الناس في العمود قال: فقال لي: يا يونس ما تراه؟ ....
و در پايان روايت مي‌گويد: مراد از «عمود» روح القدس است كه همراه آنهاست:
و يمكن أن يكون المراد به الروح القدس التي تكون معهم و ورد أنه أعظم من جبرئيل و هو تقدس أرواحهم القدسية.
مجلسى، محمدتقى بن مقصودعلى، روضة المتقين في شرح من لا يحضره الفقيه ، ج‏13 ؛ ص239
ممكن  است مقصود از «عمود» روح القدس باشد كه همراه ائمه است و در روايت آمده كه  او بزرگتر از جبرئيل است. و روح القدس ارواح مقدس اهل بيت عليهم السلام را  تقديس مي‌کند و منزه مي شمرد (امدادهاي الهي را به آنها مي رساند).
علامه محمد باقر مجلسي نيز اين روايت را تصحيح كرده است:
الحديث السابع‏: صحيح، و ابن فضال هو الحسن بن علي، و يونس هو ابن عبد الرحمن.
مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول، ج‏4 ؛ ص268
روايت هفتم صحيح است. ابن فضال همان حسن بن علي و يونس همان ابن عبد الرحمان هستند.
ادامه دارد...
  • پ . ن : برسی سندی روایات را در خود سایت ولی عصر پیگیر باشید- بخاطر طلانی نشدن متون سعی شد اصل مطالب خدمت شما ارائه بشود
منبع :
گروه پاسخ به شبهات
مؤسسه تحقيقاتي حضرت ولي عصر (عجل الله تعالي فرجه الشريف)

امضای mahdy30na
[تصویر:  do.php?img=4182]
مشاهده وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط منم گدای فاطمه...
۶-۲۹-۱۳۹۳, ۰۷:۴۹ عصر
ارسال: #4
RE: آيا اعمال امت بر پيامبر و امامان (عليهم السلام) عرضه مي‌شود؟
بسم الله الرحمن الرحیم
ادامه بحث
  • روايت ششم: (با سند صحيح)
در روايت معتبر ديگر امام صادق (عليه السلام) به معلي بن خنيس فرمود:‌ كه هر پنجشنبه اعمال بندگان به رسول خدا صلي الله عليه وآله و ائمه طاهرين عرضه مي‌شود:
(2) حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ عَنِ النَّضْرِ بْنِ سُوَيْدٍ عَنْ يَحْيَى الْحَلَبِيِّ عَنْ أُدَيْمِ بْنِ الْحُرِّ عَنْ مُعَلَّى بْنِ خُنَيْسٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام‏ فِي قَوْلِ اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى‏ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ‏ قَالَ هُوَ رَسُولُ اللَّهِ صلي الله عليه وآله وَ الْأَئِمَّةُ تُعْرَضُ عَلَيْهِمْ أَعْمَالُ الْعِبَادِ كُلَ‏ خَمِيسٍ.
بصائر الدرجات - محمد بن الحسن الصفار - ص 447
امام صادق عليه السلام در باره آيه «اعملوا فسيري الله عملكم ورسوله والمؤمنون» فرمود: منظور از مؤمنون رسول خدا صلي الله عليه وآله و ائمه هستند كه اعمال بندگان هر روز پنجشنبه بر آنها عرضه مي‌شود.
  • روايت هفتم:
روايات ديگري نيز در منابع شيعه نقل شده كه با همان مضامين فوق، شاهد بودن ائمه (عليهم السلام) و عرضه شدن اعمال بر آنها را ثابت مي‌كند و مؤيد روايات فوق است.
امام هشتم عليه السلام به عبد الله بن ابان زيات كه در نزد ايشان جايگاهي داشت، تصريح مي‌كند كه اعمال شما هر روز بر من عرضه مي‌شود:
[4] عَلِيٌّ عَنْ أَبِيهِ عَنِ الْقَاسِمِ بْنِ مُحَمَّدٍ عن الزَّيَّاتِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَبَانٍ الزَّيَّاتِ وَ كَانَ مَكِيناً عِنْدَ الرِّضَا عليه السلام قَالَ قُلْتُ لِلرِّضَا عليه السلام ادْعُ اللَّهَ لِي وَ لِأَهْلِ بَيْتِي فَقَالَ أَ وَ لَسْتُ أَفْعَلُ وَ اللَّهِ إِنَّ أَعْمَالَكُمْ لَتُعْرَضُ عَلَيَّ فِي كُلِّ يَوْمٍ وَ لَيْلَةٍ قَالَ فَاسْتَعْظَمْتُ ذَلِكَ فَقَالَ لِي أَ مَا تَقْرَأُ كِتَابَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ (التوبة -: 105 -) قَالَ هُوَ وَ اللَّهِ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ عليه السلام.
الكافي - الشيخ الكليني، ج 1، ص 219، ح4
عبد اللَّه بن ابان زيات كه نزد حضرت رضا عليه السلام منزلتى ويژه داشت، مي‌گويد به آن حضرت عرض‌كردم:
براى من و خانواده‏ام به درگاه خدا دعا نماييد. حضرت فرمودند: مگر من دعا نمي‌كنم؟! به خدا كه اعمال شما در هر صبح و شام بر من عرضه مى‏شود، عبد اللَّه مي‌گويد: اين مطلب در نزد من گران آمد ، حضرت رضا عليه السلام به من فرمودند: مگر كتاب خداى عز و جل را نخوانده اي كه مي‌فرمايد؟ «بگو (اى محمد) در عمل بكوشيد كه خدا و رسولش و مؤمنان كردار شما را مبينند» به خدا قسم آن مؤمن، على بن ابى طالب است.
علامه محمد تقي مجلسي سند اين روايت را قوي مي‌داند:
و في القوي، عن عبد الله بن أبان الزيات و كان مكينا عند الرضا عليه السلام قال:
قلت للرضا عليه السلام: ادع الله لي و لأهل بيتي فقال: أو لست أفعل و الله إن أعمالكم لتعرض علي في كل يوم و ليلة. ...
بعد از نقل روايت در شرح ‌آن مي‌نويسد:
و الظاهر أن العرض في اليوم و الليلة لطف للعباد حتى يستحيوا منهم و لا يعملوا سيئة.
مجلسى، محمدتقى بن مقصودعلى، روضة المتقين في شرح من لا يحضره الفقيه ج‏13 ؛ ص93
ظاهر اين است كه عرضه شدن اعمال در هر روز و شب، براي بندگان لطفي است تا از ائمه عليهم السلام شرم كنند و اعمال بد انجام ندهند.
  • روايت هشتم:
در بعضي روايات نيز از عرضه اعمال بر اهل بيت عليهم السلام در هر پنج شنبه سخن به ميان آمده است. امام صادق عليه السلام فرمودند:
حدثنا أحمد بن موسى عن يعقوب بن يزيد عن محمد بن أبي عمير عن حفص بن البختري عنه عليه السلام قال َ تُعْرَضُ الْأَعْمَالُ يَوْمَ الْخَمِيسِ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ صلي الله عليه وآله وَ عَلَى الْأَئِمَّةِ عليهم السلام.
بصائر الدرجات - محمد بن الحسن الصفار، ص 446
اعمال در روز پنجشنبه بر رسول خدا صلي الله عليه وآله و ائمه عليهم السلام عرضه مي‌شود.
  • روايت نهم:
در اين روايت امام باقر عليه السلام تصريح مي‌كند كه عمل هر مؤمن و كافر بعد از فوتش،‌ به رسول خدا و ائمه اطهار عليهم السلام عرضه مي‌شود:
10- حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ الْحُسَيْنِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَبْدِ الْكَرِيمِ بْنِ يَحْيَى الْخَثْعَمِيِّ عَنْ بُرَيْدِ بْنِ مُعَاوِيَةَ الْعِجْلِيِّ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ عليه السلام‏ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ‏ فَقَالَ مَا مِنْ مُؤْمِنٍ يَمُوتُ وَ لَا كَافِرٍ فَيُوضَعُ فِي قَبْرِهِ حَتَّى يعُرضَ عَمَله عَلَى رَسُولِ اللَّهِ صلي الله عليه وآله وَ عَلَى عَلِيٍّ فَهَلُمَّ جَرّاً إِلَى آخِرِ مَنْ‏ فَرَضَ‏ اللَّهُ‏ طَاعَتَهُ‏ عَلَى الْعِبَادِ.
بصائر الدرجات في فضائل آل محمد صلى الله عليهم، ص427.
بريد بن معاويه مي‌گويد:‌ در محضر امام باقر عليه السلام آيه «اعملوا فسيري الله عملكم ورسوله والمؤمنون»‌ را خواندم حضرت فرمود: بعد از اين كه مؤمن و كافر در قبرش گذاشته مي‌شود، عملش به رسول خدا صلي الله عليه و آله و علي عليه السلام (و امامان بعد از ايشان) تا آخرين امامي كه خداوند اطاعت او را بر بندگان واجب كرده، عرضه مي‌شود.
  • پ . ن : برسی سندی روایات را در خود سایت ولی عصر پیگیر باشید- بخاطر طلانی نشدن متون سعی شد اصل مطالب خدمت شما ارائه بشود17
منبع :
گروه پاسخ به شبهات
مؤسسه تحقيقاتي حضرت ولي عصر (عجل الله تعالي فرجه الشريف)

امضای mahdy30na
[تصویر:  do.php?img=4182]
مشاهده وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط منم گدای فاطمه...
۷-۱-۱۳۹۳, ۰۸:۴۷ صبح
ارسال: #5
RE: آيا اعمال امت بر پيامبر و امامان (عليهم السلام) عرضه مي‌شود؟
بسم الله الرحمن الرحیم
ادامه بحث
  • نكات مستفاد از روايات:
از مجموع اين روايات چند نكته به دست مي آيد:
  • نكته  اول: اعمال بندگان هر روز به رسول خدا و ائمه طاهرين (عليهم السلام) عرضه  مي‌شود و در اين مطلب جايي هيچگونه شك و ترديدي نيست؛‌ همچنانكه امام باقر  عليه السلام در يكي از اين روايات روي اين نكته تأكيد كرده اند.
  • نكته  دوم: در روايتي كه از امام هشتم (عليه السلام) نقل كرديم، ثابت شد كه  اعمال بندگان به رسول خدا (صلي الله عليه و‌آله) عرضه مي‌شود و اين فرمايش  ايشان دليل محكم و قاطع بر اين است كه عرضه اعمال منحصر به زمان حيات آن  حضرت نيست؛ بلكه بعد از رحلت ايشان نيز كردار بندگان به محضر ايشان عرضه  مي‌شود.
  • نكته  سوم: در متن روايات عبارات: «تعرض عليه، تعرض الاعمال، تعرض علي رسول  الله»‌ به كار رفته و «تعرض» فعل مضارع است و معناي استمرار را دارد؛ يعني  عرضه اعمال محدود به زمان حيات آنها نيست، بلكه بعد از حيات نيز بر ايشان  عرضه مي‌شود.
  • نكته  چهارم: همانگونكه قبلا اشاره شد، بحث عرضه اعمال از ديدگاه شيعه يك امر  مورد اتفاق و مستند به روايات صحيح و معتبر است و علماي شيعه بر اين مطلب  تصريح كرده اند.
شهيد اول در كتاب «ذكري الشيعه» مي‌گويد:
وروى  الأصحاب في تفسير قوله تعالى : (وقل اعملوا فسيرى الله عملكم ورسوله  والمؤمنين) : ان أعمال العباد تعرض على رسول الله ( صلى الله عليه وآله )  وعلى الأئمة (عليهم السلام) كل يوم ، ابرارها وفجارها.
ذكرى الشيعة في أحكام الشريعة - الشهيد الأول - ج 2 ص 90
اصحاب  (اماميه) در تفسير آيه : (وقل اعملوا فسيرى الله ...) روايت كرده اند كه  اعمال خوب و بد بندگان به رسول خدا (صلي الله عليه وآله) و ائمه (عليهم  السلام) در هر روز عرضه مي‌شود.
علامه  طبرسي در تفسير «مجمع البيان»‌ ابن ادريس حلي و مرحوم سبزواري نيز در  تفاسير شان آورده اند كه طبق روايات، اعمال امت بر پيامبر و ائمه (عليهم  السلام) عرضه مي‌شود:
و  روى أصحابنا أن أعمال الأمة تعرض على النبي صلي الله عليه وآله في كل  اثنين و خمسين فيعرفها و كذلك تعرض على أئمة الهدى (ع) فيعرفونها و هم  المعنيون بقوله «وَ الْمُؤْمِنُونَ».
مجمع  البيان في تفسير القرآن، ج‏5، ص: 104 ؛ إرشاد الأذهان إلى تفسير القرآن،  ص: 208، سبزوارى نجفى، محمد بن حبيب الله‏ ؛ المنتخب من تفسير التبيان،  ج‏1، ص: 380، ابن ادريس حلى ابو عبدالله محمد بن احمد
اصحاب  ما (اماميه) روايت كرده اند كه اعمال امت بر پيامبر(صلي الله عليه و آله) و  ائمه طاهرين (عليهم السلام) در هر دو شنبه و پنجشنبه برعرضه مي‌شود و آنها  اعمال را مي‌شناسند و مقصود از كلمه «المؤمنون»‌ ائمه عليهم السلام هستند.
محمد بن حسن شيباني نيز مي‌نويسد:
ورد  في أخبارنا، عن أئمّتنا- عليهم السّلام-: أنّ أعمال العباد تعرض في كلّ  اثنين و خميس على النّبيّ- عليه السّلام- و على آله الطّاهرين.
نهج البيان عن كشف معاني القرآن، ج‏3، ص: 46، : شيبانى، محمد بن حسن، بنياد دايرةالمعارف اسلامى، تهران،‏ 1413 ق‏.
در  روايات ما از ائمه ما (عليهم السلام) نقل شده است كه اعمال بندگان در هر  دوشنبه و پنجشنبه بر پيامبر و ائمه طاهرين (عليهم السلام) عرضه مي شود.
سيد بن طاووس نكته ديگري را مطرح كرده و آن اين كه اعمال بعد از وفات پيامبر بر‌آن حضرت عرضه مي‌شود:
روى من اثنى عشر طريقا ان  الأعمال تعرض على رسول الله ( ص ) بعد وفاته وفي عدة روايات منها ان  المؤمنين المذكورين في الآية الذين تعرض الأعمال عليهم هم الأئمة من آل  محمد ( ص ).
سعد السعود - السيد ابن طاووس، ص 98.
از  دوازده طريق روايت شده كه اعمال بر رسول خدا صلي الله عليه وآله بعد از  وفاتشان عرضه مي‌شود و در تعدادي از روايات آمده كه مؤمناني كه در ‌آيه ذكر  شده، واعمال بر آنها عرضه مي‌شود، امامان از اهل بيت عليهم السلام هستند.
مرحوم  سيد هاشم بحراني نيز از آگاهي پيامبر و ائمه (عليهم السلام) بر اعمال  بندگان  سخن گفته و ‌آن را مستند به آيات و روايات مي‌كند:
واطلع  النبي والأئمة سلام الله عليهم على افعال العباد لأنهم الشهداء على خلقه  يوم القيمة كما جاء به القرآن العزيز والروايات عنهم سلام الله عليهم وفى  اطلاعهم على أفعال العباد يكون به اظهار المعجز باخبارهم بما في الضمائر  وغيره من افعال العباد.
ينابيع المعاجز - السيد هاشم البحراني - ص 111.
خداوند  متعال پيامبر و ائمه (سلام الله عليهم) را بر كردار بندگان آگاه ساخته  است؛‌ زيرا آنها در روز قيامت بر مخلوقاتش شاهد هستند؛ چنانچه اين مطلب در  قرآن كريم و روايات ائمه آمده و اين آگاهي آنها به اعمال بندگان، معجزه  آنهاست در اينکه آنچه از در ضمير و نهان بندگان وجود داشت و آنچه را آشکار  مي کردند، خبر مي دادند.
در توضيح سخن سيد بن طاووس كه تنها به روايات عرضه اعمال بعد از وفات رسول خدا اشاره كرده بايد گفت:
  • در  بعضى از روايات، تنها سخن از عرضه اعمال بر پيامبر خدا (صلي الله عليه  وآله) به ميان آمده و در پاره‏اى از آنها عرضه اعمال بر حضرت على (عليه  السلام، و در بعضى پيامبر و امامان (عليهم السلام) همگى ذكر شده‏اند ؛  همانطوري كه روايات اين موضوع در وقت عرضه اعمال نيز اختلاف دارند؛ بعضى  روايات تنها پنجشنبه ، و بعضى همه روز، و بعضى هفته‏اى دو بار و بعضى در  آغاز هر ماه (كه رواياتش را ما در اين جا به خاطر رعايت اختصار نياورده  ايم) و بعضى بهنگام مرگ و گذاردن در قبر و يا بعد از وفات پيامبر را وقت  عرض اعمال تعيين كرده اند.
روشن  است كه اين روايات منافاتى با هم ندارند، و همه آنها صحيح است، زيرا اين  روايات در صدد بيان اين نكته هستند كه اعمال روزانه، همه روزه، و گزارش  اعمال هر هفته در پايان هفته، و گزارش كار كرد اعمال يك ماه يا يك سال در  پايان ماه يا سال به محضر خداي متعال، رسول خدا و ائمه طاهرين (عليهم  السلام) ارائه مي‌شود.
و  نيز عرضه اعمال بعد از وفات رسول خدا هيچگونه منافاتي با عرضه اعمال در  زمان حيات آن حضرت ندارد و به تعبير ديگر:‌ ميان زمان حيات و وفات ايشان  تفاوتي نيست؛ چرا كه ايشان و ائمه (عليهم السلام) در همه حالات ناظر و شاهد  بر اعمال امت است.
  • نكته پنجم: روايات عرض اعمال انسانها به رسول خدا و ائمه اطهار (عليهم السلام) فراتر از استفاضه، و متواتر است.
شيخ هادي نجفي نيز بعد از نقل روايات مي‌گويد:
الروايات في هذا المجال متعددة كثيرة ،بل متواترة.
موسوعة أحاديث أهل البيت (ع) - الشيخ هادي النجفي - ج 7 ص 142
روايات در اين زمينه متعدد و فراوان بلكه متواتر است.
آقاي نمازي شاهرودي مي‌نويسد:
وفي البحار ذكر هذه الروايات مع غيرها الواردة في ذلك ،وأبلغها إلى ما فوق التواتر ،وها أنا أشير إلى بعضها، فإن فيه كفاية لغير المعاند والمريض.
مستدرك سفينة البحار - الشيخ علي النمازي الشاهرودي، ج 7 ص 165.
علامه  مجلسي در بحار الانوار اين روايات و غير آن را كه در اين باب وارد، شده  ذكر كرده و آن را با لاتر از تواتر رسانده است. و در اين جا به برخي از  آنها اشاره مي‌كنم ؛ چرا كه براي انسانهاي که معاند و مريض نباشند، كفايت  مي‌كند.

  • پ . ن : برسی سندی روایات را در خود سایت ولی عصر پیگیر باشید- بخاطر طلانی نشدن متون سعی شد اصل مطالب خدمت شما ارائه بشود[تصویر:  blush.png]
منبع :
گروه پاسخ به شبهات
مؤسسه تحقيقاتي حضرت ولي عصر (عجل الله تعالي فرجه الشريف)

امضای mahdy30na
[تصویر:  do.php?img=4182]
مشاهده وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط منم گدای فاطمه...
ارسال پاسخ 


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان

POWERED BY MyBB, © 1390-1398 گروه پیروان موعود
پشتیبانی و توسعه SaneCity