بررسى علل برترى قرائت عاصم
زمان کنونی: ۱۰-۲۸-۱۳۹۸, ۱۰:۲۴ عصر
کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: mahdy30na
آخرین ارسال: mahdy30na
پاسخ: 2
بازدید: 1845

ارسال پاسخ 
بررسى علل برترى قرائت عاصم
۸-۵-۱۳۹۴, ۰۹:۰۷ عصر
ارسال: #1
Information بررسى علل برترى قرائت عاصم
بسم الله الرحمن الرحیم
بررسى علل برترى قرائت عاصم
علی اکبر محمدی(مربی، دانشکده شهید محلاتی)
چکیده

یکی از شاخه های قرآن پژوهی علم قرائت است. این علم به دنبال تعیین قرائت صحیح قرآن، مطابق با قرائت پیامبر گرامی اسلام(صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم)، است. از صاحبان مکتب در این زمینه هفت نفر برگزیده و به قرّاء سبعه مشهور شدند : ابو عمرو بن علاء، حمزه بن حبیب زیّات، عاصم بن ابی النجود، کسائی، ابن کثیر، ابن عامر و نافع.
از این میان، عاصم بر دیگران ترجیح دارد. اهل تشیّع و تسنّن بر صلاحیّت های دینی و علمی وی اعتراف دارند و سند قرائت او راممتاز دانسته اند ؛ زیرا این قرائت تنها با یک واسطه به امیر المؤمنین علی(علیه السلام) وازطریق ایشان نیز به خود پیامبر(صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) می رسد.

کلید واژگان :علم قرائت، قرّاء سبعه، قرائت عاصم.
  • مقدمه
با شروع نزول قرآن، امر قرائت نيز در ميان مسلمانان رونق و جايگاهى اساسى مى‏يابد، اما اقتضاى حضور شخص پيامبر گرامى اسلام (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) و پس از رحلت آن حضرت، حضور صحابه ى گرانقدر ايشان در ميان مسلمانان، آن بود كه اين علم در سال هاى اوليه ى ظهور اسلام در شكل ابتدايى و غير تخصصى خود سير نمايد.
با رحلت پيامبر اسلام (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) و سپرى شدن عصر صحابه، علم قرائت شكل تخصصى به خود مى‏گيرد. قرآن كريم در اين دوره متحمّل قرائت‏هاى گوناگون شد و نحله‏ هاى متعدّدى در این زمينه پديدار شدند. از آن زمان تاكنون، علم قرائت تكامل شايانى يافته و با طرح مباحث گوناگون و دقيق روز به روز بر اهميت آن افزوده شده است.
ارائه ى تعريف اصطلاحى براى علم قرائت، انجام مباحث گسترده در اين زمينه، ظهور تأليفات متعدّد پيرامون آن، تقسيم بندى قرائت‏ها به معتبر و غير معتبر و تعيين حدّ و مرزهاى مشخص براى قرائت‏ها و...، معلول همان تخصصى شدن و پيشرفتى است كه در طول زمان در اين حوزه به وجود آمده است.
ما در اين نوشتار برآنيم تا با بهره‏ گيرى از مساعى محققان به بررسى علل برترى قرائت عاصم بردیگر قرائت ها بپردازیم. با توجه به اين كه قرآن هاى موجود بر پایه ی قرائت عاصم به روايت حفص نگارش یافته است اهميت تحقيق در اين زمينه بيشتر نمایان می‏گردد.

ادامه دارد ان شاءلله
منبع:
فصلنامه ی دین وسیاست،شماره ی دو،زمستان83،ص47-25
مشاهده وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
۸-۱۲-۱۳۹۴, ۰۶:۳۱ عصر
ارسال: #2
RE: بررسى علل برترى قرائت عاصم
بسم الله الرحمن الرحیم
  • علم قرائت، تعريف، موضوع و فايده

علم قرائت درباره ى قرائت قرآن كريم و وجوه گوناگون مرتبط با آن بحث مى‏كند و از آن جهت كه با يگانه كتاب آسمانى در ميان بشريت ارتباط ويژه دارد، در مباحث علوم قرآنى و نزد پژوهشگران از جايگاه خاصى برخوردار است.
«قراءات»، جمع «قرائت» و ساختار جمعى اين كلمه حاكى از تنوع و اختلاف قرائت است. بدرالدين زركشى در تعريف قراءات چنين آورده است:

قراءات عبارت از اختلاف مربوط به «الفاظ» و «عبارات» وحى است كه اين اختلاف در ارتباط با حروف و كلمات قرآن و كيفيت آنها- از قبيل تخفيف و تشديد و امثال آن- از سوى قرّاء نقل شده است. (زركشى/1/38)

اما دمياطى، بر خلاف زركشى، قراءات را منحصر در واژه‏ها و الفاظ اختلافى نمى‏داند بلكه اظهار مى‏دارد كه:
قراءات عبارت است از علمى كه از رهگذر آن، اتفاق نظر و يا اختلاف ناقلان كتاب خدا درباره ى حذف و اثبات، حركت و سكون، فصل و وصل حروف و كلمات و نظير آن از قبيل: كيفيت تلفظ و ابدال و غيره از طريق سماع و شنيدن قابل شناسايى باشد. (دمياطى/ 5)

ابن الجزرى نيز مانند دمياطى، سماع را در تعريف قراءات گنجانده و مى‏گويد:
قراءات، عبارت از علم به كيفيت اداى كلمات قرآن و اختلاف اين كيفيت است. اختلافى كه به ناقل و راوى آن منسوب است. (ابن الجرزى/3)
  • حاصل آن كه مقصود از قرائت تلقّى قرآن و اخذ ثقه از ثقه است كه اسناد سرانجام به رسول خدا (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) مى‏رسد. به عبارت ديگر: قرائت، عبارت از تلفظ الفاظ قرآن كريم به همان صورت و كيفيتى است كه بر زبان مبارك رسول خدا (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) جريان مى‏يافت يا در حضور ايشان خوانده مى‏شد و حضرتش آن را تأييد مى‏كرد.
مصاحف حتى بعد از نشانه‏گذارى، اعراب و شكل نيز وافى به القاى صورت صوتى صحيح براى قرائت نيست و نمى‏تواند به تنهايى مأخذ قرار گيرد.بنابراين، قاريان زمان رسول اكرم (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) كه مستقيماً قراءات قرآن را از آن حضرت اخذ كرده بودند، سعى كردند معارف و اطلاعات خود را در اختيار ديگران قرار دهند. به اين ترتيب، گروهى از ايشان به مقام استادى و تعليم قرائت نايل شدند.

گروهى از تابعين نيز، قرائت را از صحابه اخذ كرده و آن عده كه در اين امر بارز و برجسته شدند خود بر مسند اقراء و تعليم تكيه زدند و مردم براى آموزش قرائت قرآن از اطراف به سوى آنها آمده و در شهرهايى چون مدينه، مكه، بصره، كوفه و شام حلقه‏هاى قرائت قرآن بر گرد اساتيد تشكيل مى‏شد.

بنا به نقل ابن الجزرى، قرّاء قديمى، هفت، ده، يا سيزده نفر بودند كه در اعصار اوليه‏ى اسلامى شهرت زيادترى داشتند و ديگران از آنان اخذ قرائت مى‏كردند. (خويى/177)
از تعاريف ياد شده، موضوع علم قرائت نيز به دست مى‏آيد و آن عبارت است از كلمات قرآن مجيد از جهات مورد نظر در تعاريف. فايده‏ى علم قرائت نيز قبل از هر چيز، صيانت و محافظت از قرآن كريم در مقابل هر گونه تحريف عمدى و سهوى است.
ادامه دارد...
مشاهده وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
ارسال پاسخ 


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان

POWERED BY MyBB, © 1390-1398 گروه پیروان موعود
پشتیبانی و توسعه SaneCity